ye Aerospace i USA tar steget inn i forretningsflymarkedet med eFlyer 800, verdens første 8-seters helelektriske tomotors turbo-prop VIP-maskin.
EFlyer 800 får en marsjfart på 320 knop, makshøyde på 35.000 fot og rekkevidde på 500 nautiske mil med 45 minutter i reserve ved marsjfart på 280 knop.
Flyet ble presentert 22. april 2021 og drives av EngineUS, elektriske motorer fra Safran. VIP-flyet utvikles til markedet for lufttaxi, luftfrakt, regionale fly og charterfly.
Den nye 8-seters VIP-maskinen kan fly syv passasjerer med en eller to piloter i en distanse på inntil 500 nm i normal marsjfart på 280 knop.
eFlyer 800 tar opp konkurransen med eksisterende turboprop-modeller som Beech King Air 260 og Daher TBM 910.
Denver-baserte Bye Aerospace forventer å fullføre typesertifisering i løpet av 4–6 år, og de oppgir at de allerede har bestillinge fra lufttaxi-, charter- og lastoperatører i USA og Europa.
eFlyer 800 tar opp konkurransen med Beech King Air 260 og Daher TBM 910
For tiden er Bye Aerospace i gang med FAA Part 23-typesertifisering for sin toseters skolefly, eFlyer 2. Selskapet utvikler i tillegg fireseters eFlyer 4 for lufttaxi- og transport, samt mer avansert pilotopplæring.
De to eFlyer-modellene har også Safran-motorer, med en effekt fra 50 kW til 500 kW/1 MW, og leveres med GeneusGRID, et elektrisk smartsystem fra Safran.
eFlyer 800 skal etter planen få litium-svovelbatterier som er under utvikling hos Oxis Energy i Storbritannia. Bye Aerospace tar sikte en ladetid på 20–30 minutter.
Ifølge Oxis vil første versjon av disse batteriene ha en energi på 450 Wh/kg og en energitetthet på 550 Wh/L. Selskapet oppgir at nivåene forventes å kunne økes til 550 Wh/kg og 700 Wh/L innen slutten av 2023, og deretter til 600 Wh/kg og 900 Wh/L innen 2026.