J

oby debuterer i Europa denne uken med fullskala prototype av sin helelektriske flytaxi under Farnborough International Airshow, FIA2024 i England.

Joby-flyet med 6 rotorer har plass til 5 pax, ikke helt ulikt prototypen CityAirbus fra Airbus, med sine 8 rotorer og kapasitet til 4 pax.

Joby står utstilt innendørs under FIA2024 i England. Foto: Eric Adams, Joby Aviation

Det amerikanske selskapet ble etablert i 2009, er verdensledende i utviklingen av eVTOL (elektrisk vertikal start og landing) med baser på Marina i California og Stuttgart i Tyskland.

Joby planlegger å starte kommersiell drift så snart som 2025 med sin batterielektriske lufttaxi. Selskapet er notert på New York Stock Exchange og har samlet inn mer enn 2 milliarder dollar til dags dato, inkludert investeringer fra Toyota, Delta Air Lines, SK Telecom, Uber og Baillie Gifford.

Selskapet inviterer besøkende på FIA2024 til å oppleve framtiden for urban luftmobilitet, som de populært kaller «en stille revolusjon innen luftfart», og hevder at Joby-flyet er opptil 100 ganger mer stillegående enn et helikopter.

I samarbeid med datterselskapet H2FLY i Tyskland, som ble overtatt i 2021, har Joby 24. juni i år fullført et hydrogen-elektrisk program som ble avsluttet med en kontinuerlig flygning over 523 miles (842 km) uten utslipp bortsett fra vann.

Kutter ned reisetiden

Den banebrytende flygningen utgjør avstanden fra Oslo til Stockholm, eller fra Oslo til Ørland nordøst for Trondheim. Video under viser en animasjon av flygningen med Jobys hydrogen-elektriske prototype i juni.

Selskapet mener luftmobilitet har stort potensial i storbyer som eksempelvis London. Joby er også begeistret for potensialet til å koble sammen Norden, som de mener lider av underinvesteringer og begrensede reisemuligheter.

Animasjonen under viser hvordan Joby tenker seg å utvide nettverket av framtidige flygninger på østkysten av USA.

Jobys elektriske lufttaxier vil ifølge selskapet skape nye tilbud med raske og rimelige nullutslippsreiser. Eksempelvis har Joby potensial til å redusere reisetiden mellom Manchester Airport og Leeds til bare 15 minutter, sammenlignet med gjennomsnittlig 90 minutters reisetid med bil.

24. juni 2024 fullførte Jobys demonstrasjonsfly med hydrogen-elektrisk teknologi en 523-mils flytur over Marina, California, uten utslipp bortsett fra vann. Foto: Joby Aviation

Joby utvikler lufttransport som er app-basert for å transportere folk og varer rundt i storbyer. Med dagens teknologi kan en helelektrisk Joby fly opptil 100 miles (160 km) på en enkelt lading. Planen er å ta i bruk hurtiglading i transporten. Målet er en framtid med nullutslippsluftfart.

Renere reiser

«Å reise med fly er sentralt i menneskelig utvikling, men vi må finne løsninger til å gjøre det renere. Vår batteri-elektriske lufttaxi vil fundamentalt endre måten vi beveger oss rundt, også i byer. Vi er glade for å kunne utvikle teknologi som fremmer regionale reiser ved bruk av hydrogen-elektriske fly», sier JoeBen Bevirt, grunnlegger og toppsjef i Joby, og fortsetter:

«Tenk deg å kunne fly fra San Francisco til San Diego, Boston til Baltimore, eller Nashville til New Orleans uten å måtte reise innom en flyplass og uten å bidra til utslipp annet enn vann. Framtiden er nærmere enn noen gang. En sertifisering av den batteri-elektriske versjonen av flyet vårt gir oss et godt forsprang. Når vi ser framover vil vi gjøre hydrogenelektrisk flyging til en realitet».

Illustrasjonen viser et mulig nettverk av flygninger i England. Grafikk: Joby Aviation

Testflyvningen i juni ble fullført med en ombygd Joby pre-produksjon prototype utstyrt med brenselscellesystem og en drivstofftank med flytende hydrogen. Flyet landet med 10% av hydrogenbeholdningen i tanken.

Støttes av U.S. Air Force

Ifølge Joby viser programmet potensialet for utslippsfrie regionale reiser med eVTOL. Det støttes gjennom Jobys partnerskap med AFWERX Agility Prime, programmet til U.S. Air Force for Advanced Air Mobility (AAM).

«Agility Prime støtter utvikling og testing av hydrogendrevne fly, ettersom det er i tråd med programmets mål om å fremme nye eVTOL-løsninger med støtte fra forsvarsdepartementet i USA. Målet er utvikling av null- og lavutslippsluftfart, og reduksjon av energibehovet», forklarer Jacob Wilson i AFWERX Agility Prime.

Digrammet viser de to systemene med batterielektrisk og hydrogen-elektrisk framdrift. Illustrasjon: Joby Aviation

«Rent hydrogen har potensialet til å bidra til en dekarbonisering av flyturer i flere tiår framover», sier Jeff Marootian for energieffektivitet og fornybar energi i U.S. Department of Energy (DOE).

Tiltrotorene til Jobys eVTOL. Joby Aviation har satt hastighetsrekorder under eVTOL-testflyvninger med en reell lufthastighet på 205 mph (330 km/t) i januar 2022. Foto: Joby Aviation
Tar i bruk rent hydrogen

«Regional luftmobilitetsinnovasjon gir en klar mulighet til å inkorporere rent hydrogen i framtidens transport».

«Joby er et fantastisk eksempel på hvorfor California fortsetter å lede verden innen ren teknologi og høyteknologisk produksjon»,sier Dee Dee Myers, seniorrådgiver for California-guvernør Gavin Newsom og direktør for guvernørens kontor for økonomisk utvikling».

Joby har 6 rotorer og kapasitet til å ta ombord 5 pax. Foto: Joby Aviation

«Banebrytende arbeid for å dekarbonisere luftfart, ved å fremme batteri- og nå hydrogenbrenselcelleteknologi, bidrar til å bekjempe klimaendringer og skape en ren energiframtid som vil forbedre livene til alle kaliforniere».

Selskapet samarbeider aktivt med ledende transportgiganter som Delta Air Lines, Toyota, Uber og forsvarsdepartementet i USA. Joby er først til å fullføre tre av fem stadier til typesertifisering, den første til å fly i en storby i USA, i fjor i NYC, samt den første produsenten som leverer sine fly til en kunde.

Helelektrisk fullskala prototype av Joby vises fram under FIA2024 denne uken. Foto: Eric Adams, Joby Aviation
Over 100 flygninger med pilot

Jobys hydrogen-elektriske demonstrator er en del av selskapets framtidige teknologiprogram. Det er ifølge selskapet et resultatet av flere års samarbeid mellom Joby og H2FLY, Jobys heleide datterselskap med base i Stuttgart, Tyskland.

Det konverterte flyet har over flere år gjennomført mer enn 25 000 miles (40 233,6 km) med testing av et batterielektrisk fly ved Jobys base i Marina, CA. Over flere år har Joby gjennomført mer enn 100 flygninger med en pilot om bord.

Ved å bruke den samme flyrammen og den generelle arkitekturen som Jobys opprinnelige batterielektriske fly, inneholder demonstratoren en drivstofftank for flytende hydrogen, designet og bygget av Joby, som lagrer opptil 40 kilo flytende hydrogen, sammen med redusert antall batterier.

Innblikk i utstillingen til Joby under FIA2024. Foto: Eric Adams, Joby Aviation
Setter rekorder med hydrogen

Hydrogen mates inn i et brenselcellesystem, designet og bygget av H2FLY, som produserer elektrisitet, vann og varme. Elektrisiteten produsert av hydrogenbrenselcellen driver de seks elektriske motorene på Joby-flyet. Batteriene gir ekstra kraft først og fremst under start og landing.

Jobys H2FLY-team brukte tilsvarende teknologi under en rekordlang flytur høsten 2023, da de gjennomførte verdens første pilotbaserte flygning i et konvensjonelt fly med (flytende) hydrogen-elektrisk framdrift ved bruk av deres brenselcelleteknologi.

Som en del av Jobys utvikling av nye luftfartsteknologier, overtok det nylig Xwing, et selskap innen utvikling av autonom teknologi for luftfart. Xwing har ved bruk av egenutviklet Superpilot-programvare testet autonome fly siden 2020, med 250 autonome flygninger og mer enn 500 autolandinger fullført til dags dato.

Oppdatert 
23.7.2024 21:22
 Artikler om 
Mobilitet

Flere artikler om 

Mobilitet

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.