D

enne uken skal kommunestyret i Lillestrøm si ja eller nei til Kjeller som fortsatt flyplass. Et flertall av representanter i Venstre, Høyre, Ap og KrF vil trolig stemme nei til flyplass og ja til byutvikling om kvelden 9. oktober, mens SV, MDG, Folkets Røst, Sp og FrP er enige om å beholde en aktiv flyplass på Kjeller.

Første ordfører i storkommunen Lillestrøm, Jørgen Vik (Ap), sammen med daværende rådmann, nå kommunedirektør, Trine Myrvold Wikstrøm på scenen under Lillestrøm næringskonferanse 10. januar 2020, da de stolt kunne vise fram de nye kjerneverdiene til kommunen: Tillit, inkludering og nyskaping. Foto: AIR24

Kommunedirektør Trine Myrvold Wikstrøm forsøker nå for 3. gang å overtale lokale politikere med en innstilling om full utbygging av boliger og næringsanlegg på Kjeller flyplass. Det mest interessante med saksframlegget og vedlegg er alt som ikke er omtalt eller tatt med.

Kjeller er eneste statlige lokalregionale lufthavn i Oslo-området. Tidligere konsernledelse i Avinor pekte i 2017 på en sårbarhet, hvor de i Oslo-området kun har operativ drift ved Oslo lufthavn på Gardermoen, med tanke på overgangen til null- og lavutslippsluftfart som involverer nye flytyper, nye behov og nye muligheter. Illustrasjon: Urban Sky

Med krig i Europa og en spent sikkerhetspolitisk situasjon, kan det være gode grunner til å bevare og videreutvikle en lokalflyplass midt i Oslo-området, tett på togforbindelser og offentlig transport.

Kjeller ble som kjent etablert som et forsvarsverk, og har siden 1912 vært hovedverksted med tungt vedlikehold og base for innovasjon og testing av flysystemer i Luftforsvaret.

062 ble 7. redningshelikopter som inngikk i prosjektet Sea King 2020 som i 2019 tok av fra Kjeller etter full modernisering og vellykket overlevering til Luftforsvaret. Fra venstre brigader Charles Svensson i Luftforsvaret, brigader Diederik Kolff i Forsvarsmateriell, adm. direktør i KAMS, Atle Wøllo, sammen med Tim Gilbert og Adrian Bell fra Leonardo Helicopters. Foto: AIR24
Nevner ikke KAMS eller FMA Luftkapasiteter

Kjeller utgjør en av de største arbeidsplassene i Lillestrøm, der Kongsberg Aviation Maintenance Systems (KAMS) har rundt 500 ansatte etterfulgt av Forsvarsmateriell (FMS) Luftkapasiteter med flere hundre ansatte.

KAMS sendte brev til Lillestrøm kommune i 2023 og redegjorde for at selskapet har stort behov for en rullebane på minst 400 meter for å kunne videreføre og videreutvikle dagens drift på Kjeller. Verken brevet eller informasjon om KAMS eller FMA Luftkapasiteter er tatt med i saksframlegget fra kommunedirektøren.

Saksframlegget fra kommunedirektøren er sendt til politisk behandling hvor heller ikke behovet for beredskap og samfunnssikkerhet i Oslo-området er tatt med.

Forsvaret og Forsvarsbygg har imidlertid satt full brems på salg og avhending av militære baser og flyplasser, ifølge stortingsrepresentant Bengt Fasteraune (Sp), medlem i Utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget. Det er forhold som kunne vært av interesse for enkelte politikere i Lillestrøm, men informasjonen er utelatt av kommunedirektøren.

Regjeringen er nå i gang med sluttspurten for å ferdiggjøre Totalberedskapsmeldingen som er ventet framlagt for Stortinget om få måneder. Ifølge Bengt Fasteraune kan det bli aktuelt å se på mange varianter på hvordan Kjeller og ulike miljøer kan videreføres samtidig med en styrking av beredskap og samfunnssikkerhet i Oslo-området.

NVEs 200-års flomsonekart over Kjellerflyplass er ikke inkludert blantvedlegg eller blitt omtalt i saksframlegget fra kommunedirektøren i Lillestrøm. Illustrasjon: Urban Sky

I saksframlegget har kommunedirektøren også «glemt» å ta med flomsonekart fra NVE som viser at mesteparten av flyplassen har høy risiko for oversvømmelse ved 100- og 200-årsflommer.

Kommunedirektøren har også utelatt all informasjon om regjeringens ambisjoner om raskere innfasing av null- og lavutslippsluftfart. Det samme gjelder Avinors rapport fra 2021-2022 som konkluderer med et behov for å inkludere Kjeller flyplass for å skape en fullgod lokalflyplass for Oslo-området i framtiden.

Kjeller flyplass (bildet) og Oslo lufthavn på Gardermoen er de to eneste lufthavnene som oppfyller kriteriene til Fornebuløftet fra Stortinget i 1992. En mulig flytting av 1 000 piloter og 100 fly fra Kjeller til Gardermoen kan kreve mange nye hangarer i tilknytning til en 3. rullebane ved OSL som kan få en raskere framdrift enn planlagt. Foto: AIR24
3. rullebane på Gardermoen?

I dag er det kun Oslo lufthavn på Gardermoen som kan oppfylle Fornebuløftet fra Stortinget hvis Kjeller flyplass blir visket ut fra kartet.

Avinor har i rapporten kommet fram til at det blir utfordrende å oppfylle løftet fra Stortinget fra 1992 uten at Kjeller inngår i en permanent flyplassløsning for Oslo-området. 

I en spørsmål-svar dialog med Lillestrøm kommune henviser Avinor til sin egen rapport, som noen har «glemt» å inkludere <blant vedleggene til kommunedirektørens saksframlegg om Kjeller flyplass.

Styreleder i Nedre Romerike Flyklubb (NRFK), Thore Nylund, sammen med senior rådgiver og prosjektleder i Avinor, Øyvind Hallquist. Rapporten fra Avinor er heller ikke tatt med som vedlegg til saksframlegget fra kommunedirektøren i Lillestrøm, selv om Avinor henviser til rapporten i sine svar på spørsmål fra kommunen. Illustrasjon: Urban Sky

Avinor anbefaler at Lillestrøm kommune tar kontakt med Samferdselsdepartementet (SD) og Luftfartstilsynet for videre oppfølging.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) fikk oppleve Kjeller fra lufta en sommerdag i 2022. Her foran Pipistrel Velis Electro, verdens første sertifiserte elfly. Foto: Kjeller Brataas/SD

Uten en avklaring fra regjeringen øker risikoen for at kommunestyret i Lillestrøm mangler et tilstrekkelig grunnlag til å ta en beslutning om framtiden til Kjeller flyplass.

For selv om Forsvarsdepartementet (FD) eier 90 prosent av flyplassen, er det SD som har et koordinerende ansvar blant departementene i regjeringen i spørsmål om nasjonale behov knyttet til infrastruktur, beredskap og samfunnssikkerhet.

Barnebarnet til flypioneren Thor Solberg, Thor Solberg III, eier både Solberg-Hunterdon Airport i New Jersey og Jarlsberg flyplass ved Tønsberg. Han er imponert over infrastrukturen på Kjeller og mener at dagens lengde på rullebanen har stor betydning for flysikkerheten. «Det er ingen god grunn til å stenge Kjeller som flyplass. Den er viktig, historisk verdifull og ser ut til å være veldig populær», sier han under et besøk på Kjeller i 2019.

Regjeringen inviterer nå til innspill til arbeidet med en meldingen til Stortinget om droner og ny luftmobilitet. Meldingen er ventet våren 2025.

– Vi ser fram til å få mange gode innspill som vil hjelpe oss å utforme en helhetlig politikk for vekst og innovasjon for droner og ny luftmobilitet, samtidig som vi sikrer at nødvendige reguleringer er på plass for å ivareta sikkerheten, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Må ty til lovbrudd?

Saksframlegget fra kommunedirektøren i Lillestrøm er på mange måter en leksjon i hvordan en kommune ikke bør opptre i forhold til Plan- og bygningsloven (PBL), ifølge byplanlegger Snorre Myrseth. Han har sendt et planfaglig innspill til politikerne i Lillestrøm og stiller en rekke kritiske spørsmål til hele planprosessen.

Hans «anmodning til politikerne i Lillestrøm er å ikke gjøre forhastede beslutninger på et saksgrunnlag som i stor grad er farget av de to grunneiernes innspill her i denne saken».

Krav og premisser fra tidligere kommuneledelse i Skedsmo kommune i dialogen med flymiljøet på Kjeller flyplass er blitt holdt skjult for offenligheten. Foto: AIR24

To av vedleggene i saksframlegget fra kommunedirektøren er utarbeidet og finansiert basert på krav og premisser fra tidligere kommuneledelse i Skedsmo kommune, som som er blitt holdt skjult for offentligheten. Det er klare brudd på PBL, kommuneloven og LOV-2006-05-19-16, også kalt offentlighetsloven.

«Vi trenger Kjeller som vekstmotor». «Kjeller flyplass er det nærmeste vi kommer et kinderegg for utvikling av et grønt og urbant bolig- og næringsområde på Romerike».
Testflygninger og klargjøring av F-16 pågår på Kjeller i regi av KAMS og FMA Luftkapasiteter. Foto: AIR24

Det skriver Inger-Lise M. Nøstvik fra Aurskog-Høland i et leserinnlegg publisert 23. sept. i Romerikes Blad. I 31 år har hun jobbet i Norges Petroleumsinstitutt, som nå kalles Drivkraft Norge i NHO. 1. sept. 2021 meldte hun overgang som daglig leder i Kunnskapsbyen Lillestrøm etter å ha vært kollega med nåværende ordfører Kjartan Berland (H) i en årrekke.

Sammen støtter de saksframlegget fra kommunedirektøren med nei til fly og ja til by på Kjeller. Med et ja til innstillingen fra kommunedirektøktøren 9. oktober, kan planavdelingen i Lillestrøm fyre av startskuddet for et mer detaljert planreguleringsarbeid med forslag til boligblokker og næringsanlegg midt på en av verdens eldste flyplasser. 

Heart Aerospace avduker 12. sept. 2024 første fullskala demonstrator, Heart X1, et 30-seters hybrid-elektrisk passasjerfly som er produsert og satt sammen på Säve flygplats nordøst for Göteborg. Flyet markerer en viktig milepæl i utviklingen av ES-30. Prototypen skal fraktes til USA før de første testflygningene i 2025. Foto: Heart Aerosapce
Nei til grønn luftfart

Regjeringens ambisjoner om en fortgang i overgangen til null- og lavutslippsluftfart er heller ikke nevnt av kommunedirektøren, selv om Kjeller siden 2018 har vært Avinors base for testing av de første elflyene i Skandinavia.

IFE har ansvaret for to nasjonale forskningssentre innen batteriteknologi og hydrogen som energikilde. Hybridelektrisk framdrift med eller uten hydrogen er blitt det mest aktuelle for å realisere null- og lavutslippsluftfart.

Men overraskende for mange, IFE sier tvert nei til samarbeid og utvikling av grønn luftfart. Temaet er ikke engang omtalt i saksframlegget fra kommunedirektøren, og omtale av IFEs nasjonale forskningssentre glimrer med sitt fravær blant vedleggene.

IFE har i stedet etablert Kjeller Områdeforum sammen med Aspelin Ramm og Hemfosa/SBB. Sammen har de ifølge en artikkel publisert 12. mai 2022 på nettsidene til Aspelin Ramm «lanserte sin nye visjon for framtidens Kjeller i et fullstappet lokale på Nitja i Lillestrøm, foran et publikum med både ordfører og varaordfører til stede».

Et av landets største luftfartsmiljøer med lange ventelister for utdanning av piloter må snart finne seg andre steder enn på Kjeller, forteller kommunedirektøren i Lillestrøm, uten at hun eller andre har forslag til alternative flyplasser.

Riksantivkarens justerte fredningsforslag i 2019. Forslaget omfatter store deler av Den indre flyveplass, hvor Base Kjeller holder til i dag med KAMS, FMA Luftkapasiteter og FLO, og Den ytre flyveplass, også kalt Småflyhavna, som utgjør hovedsmåflyplassen i norsk luftfart. Illustrasjon: Urban Sky
Varslet fredning i 2018 og 2019

Som første flyelev på Kjeller tok Roald Amundsen internasjonalt sertifikat nr 1 her til lands, og inspirerte mange andre flypionerer som Bernt Balchen og Thor Solberg.

Allerede i 2015 ble ønsket om fredning av Kjeller flyplass tatt opp i møte mellom Riksantikvaren og Forsvarsbygg. I 2018 varslet Riksantikvaren en fredning som i 2019 ble etterfulgt av en justert fredning av store områder og bygningsmasse på Kjeller flyplass.

Fornebu anno 2011, med hovedkvarteret til Telenor. Foto: AIR24
Fred. Olsen og IT Fornebu

I 1995, tre år etter stortingsvedtaket om å nedlegge Fornebu med flytting av Oslo lufthavn til Gardermoen, lanserte Fred. Olsen og stiftelsen Norsk Investorforum ideen om et it- og kunnskapssenter på Fornebu kalt IT Fornebu. Store deler av statens eiendom på Fornebu ble i 2000 overført til IT Fornebu Eiendom AS, som i 1997 ble stiftet av Fred. Olsen-relaterte selskaper.

Fred. Olsen og andre investorer solgte seg etterhvert ut og tjente enorme beløp. I løpet av årene har IT Fornebu utviklet seg til å bli et senter for kontorutleie side om side med sterke aktører som Telenor, Aker Solutions og Equinor. 

Men hvor ble det av Fred. Olsens drømmer om et verdenssenter for avansert dataforskning på Fornebu? 

Kjeller er en av verdens eldste flyplasser. I 1909 vraket Stortinget forslagene om etablering av luftfart og luftforsvar i Norge. Først i 1912 lykkes Norsk Luftseiladforening, forløper til Norges Luftsportforbund, med «Landsinnsamling for luftflaate» som finansierte etableringen av Kjeller og oppstarten av Hærens flyvevesen. HKH Kong Haakon og Kongehuset deltok med store bidrag i forkant av de første flygningene til marinen og hæren i 1912. Illustrasjon: Urban Sky
Står foran brå exit fra Kjeller

Kunnskapsbyen Lillestrøm vil kaste ut 112 år med flyaktiviteter på Kjeller flyplass. Landets hovedsmåflyplass kan bli en saga blott etter 2026. 1 000 piloter og 100 fly står foran en like brå exit som på Fornebu 8. oktober 1998.

I over 30 år har vekslende regjeringer forsøkt å oppfylle Fornebuløftet fra Stortinget om å etablere en fullgod erstatningsflyplass til Fornebu. Alle forsøk har vært mislykket.

Kjeller flyplass med innflygninger mot bane 12 fra Nitelva og mot bane 30 over Svelle, Leira og Åråsen. Foto: AIR24

Kommuneledelsen i daværende Skedsmo kommune fikk i 2015 en kraftig advarsel fra Luftfartstilsynet mot utkastet til en kommuneplan med forslag om boligutbygging på Kjeller.  Brevet som opprinnelig var formet som en innsigelse, ble av Regjeringen Solberg endret til et innspill, men er ikke tatt med som vedlegg til saksframlegget fra kommunedirektøren.

Tidligere gruppeleder i Lillestrøm Ap, Jørgen Vik, (til venstre) og tidligere gruppeleder i Høyre, Kjartan Berland, flankerer sjefspilot Espen Tjetland i Biltema Airshow under Flydagen 2019 på Kjeller. Fire år seinere går de to lokalpolitikerne i bresjen for å kaste ut hele flymiljøet fra Kjeller og erstatte kulturarven, idrettsanlegget og det historiske forsvarsverket med boligblokker og næringsanlegg. Foto:AIR24

7. oktober ble statsbudsjettet for 2025 framlagt av finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp). På side 35 i Prop. 1 S (2024 –2025) fra SD for budsjettåret 2025 blir Kjeller flyplass omtalt blant flere oppmodningsvedtak fra Stortinget som foreløpig ikke er kvittert ut av regjeringen, deriblant «permanent løysing for småflyaktiviteten i Osloområdet, Vedtak nr. 1098, 2. juni 2021».

«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak for Stortinget med en plan for en permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området. Inntil en slik plan foreligger og er realisert, må regjeringen medvirke til at dagens småflyaktivitet kan fortsette ved Kjeller flyplass».
I 2025 er det 35. året flydagen arrangeres på Kjeller. Datoen er 1. juni, på dagen 113 år siden premierløytnant Hans Fleischer Dons tok av fra Gannestadjordet på Borre utenfor Horten og gjennomførte den første norske motorflygningen før han landet på Øra nær Fredrikstad. Flytypen var en Rumpler Taube og flyet START kan oppleves ved Forsvarets Flysamling på Gardermoen. Foto: AIR214
Risikerer ny flopp

Uten en avklaring fra regjeringen kan Lillestrøm kommune risikere samme (bygge)flopp som Bondevik II-regjeringen i 2005, som la fram to stortingsproposisjoner med omfattende flytteplaner i Luftforsvaret som skulle finanseres med salg og boligbygging på Kjeller. Planene ble etter kort tid vraket og havnet i arkivene på Stortinget.

På Kjeller ligger alt til rette for å oppfylle Fornebuløftet fra Stortinget, som som kan bli en glimrende allmennflyplass, ifølge ansatte hos Luftfartstilsynet.

Stortingsmelding St. 10 (2022–2023) «Nasjonal luftfartsstrategi – Bærekraftig og sikker luftfart» ble vedtatt av Stortinget i mai 2023 og tar til orde for å bevare og videreutvikle eksisterende infrastruktur framfor å rive ned og bygge nytt.

Det samme føringen fra regjeringen er innbakt i Nasjonal Transportplan NTP 2025-2036 som ble framlagt mars 2024.

Verken luftfartsstrategien eller NTP 2025-2036 blir nevnt eller inkludert blant vedleggende fra kommunedirektøren.

Aquila A211 er et populært skolefly hos Nedre Romerike Flyklubb på Kjeller. Her for første gang i norsk luftrom etter en ferrytur fra Berlin med tidligere testpilot for F-16 og F-35 i Luftforsvaret, nå testpilot hos Airbus og oppvisningspilot hos Red Bull, Eskil Amdal, og instruktør i NRFK, Ivar Dyrdal. Foto: AIR24
FNs bærekraftsmål

NTP-en er i tråd med FNs bærekraftsmål som tidligere ordfører Jørgen Vik (Ap) i den nye storkommunen Lillestrøm stolt omfavnet i en tale under Lillestrøm næringskonferanse 10. januar 2020, hvor han opptrådte på scenen sammen med dagens kommunedirektør.

Kongsberg Aviation Maintenance Systems (KAMS) og Forsvarsmateriell FMS Luftkapasiteter med 100-vis av ansatte må raskt pakke sammen og flytte ut fra Kjeller flyplass hvis Kunnskapsbyen Lillestrøm og kommunedirektøren får flertall for sine planer om byutvikling.

F-35A over Kjeller flyplass i 2022. Hele innfasingen av det nye kampflyet er planlagt hos FMA Luftkapasiteter på Kjeller og på Akershus festning. Foto: AIR24

Når det gjelder beredskap og samfunnssikkerhet, har Kjeller en unik beliggenhet midt i Oslo-området, med all nødvendig infrastruktur tilstede for operasjoner med redningshelikoptre, luftambulanser og transportfly av typen Super Hercules C-130J.

Sterk og sentral motor

Flyaktivitetene og Luftforsvaret på Kjeller er opphavet til Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) og avleggeren Institutt for Energiteknikk (IFE), som etter 2. verdenskrig har vært en sterk og sentral motor for oppbyggingen og utviklingen av innovasjonsmiljøene på Kjeller.

Hva skjer når Kunnskapsbyen Lillestrøm vil kaste ut flyaktivitetene, en levende kulturarv og selve motoren som har bidratt til utviklingen av et av landets største innovasjonsmiljøer?

Er målet å bli en kopi av Fornebu med et stort antall boligblokker og næringsbygg med kontorutleie?

Flere spørreundersøkelser viser at det er et klart flertall med over 60% av befolkningen i Lillestrøm kommune som vil bevare Kjeller som flyplass også i framtiden.

På Västerås var det i mars 2021 en lokal folkeavstemning om framtiden til den lokalregionale flyplassen. Resultatet var et overveldende ja til fortsatt flyplass. Västerås er fra og med 2023 blitt en av tre beredskapsflyplasser i Sverige.

På Kjeller har landets eldste luftdyktige flymaskin, de Havilland DH60M Standard Moth, delt hangarplass med første elfly i Skandinavia, Pipistrel Alpha Electro, som nå er byttet ut med Pipitrel Velis Electro. Foto: AIR24
Hva med samarbeid?

Hva om Kunnskapsbyen Lillestrøm, FFI og IFE inviterer allmennflymiljøet, KAMS, FMA Luftkapasiteter og Forsvaret til samarbeid og workshop for å se hvordan Kjeller flyplass kan bevares og videreutvikles som et kraftsenter i form av grønn lufthavn  og internasjonalt senter med forskning, innovasjon og teknologisk utvikling?

På Kjeller flyplass er det fortsatt tungt vedlikehold av F-16 med testflygninger. Kjeller har i over 50 år vært vedlikeholdssenter for redningshelikoptrene Sea King og AW101. Oppgraderingen av et 30-talls Bell 412SP-helikoptre er såvidt påbegynt. De første to maskinene skal starte testflygninger i ny utgave i 2025.

Det britiske hangarskipet HMS Queen Elizabeth med F-35C ombord la til kai ved Akerhus festning i Oslo 21. nov. 2022. Fartøyet måler rundt 280 meter. På Kjeller flyplass er det høyteknologisk flyproduksjon som trolig vil pågå også i de neste 20-30 årene. Foto: Esben Evensen
Høyteknologisk flyproduksjon

På flyplassens område vil det være høyteknologisk flyproduksjon også i de neste 20-30 årene, med behov for militært vakthold og høy grad av sikkerhet. Hvordan skal det kombineres med boligutbygging, skoler, barnehager og butikker?

Kjeller flyplass har vært en suksessfaktor i utviklingen av Forsvaret, Luftforsvaret og et av de største innovasjonsmiljøene her til lands, med imponerende resultater. Det har skapt et stort internasjonalt samarbeid og nettverk innen forskning, innovasjon og teknologisk utvikling siden de første flygningene i 1912.

Det er forhold som ikke er blitt gjenspeilet eller inkludert i planprosessene til Lillestrøm kommune. For verdien av en lokalregional sivil-militær flyplass på Kjeller vil være stor i overgangen til null- og lavutslippsluftfart i Norge, Norden og Europa.

Kjeller midt i Oslo-området

Kjeller ligger midt i nye Akershus fylkeskommune og Oslo med over 1,4 mill. innbyggere. Hva sier de andre kommunene i Oslo-området og resten av landet til spørsmålet om et være eller ikke være for Kjeller flyplass?

Kartene viser lokaliseringen av 63 flyplasser og lufthavner i norsk luftfart. Kjeller flyplass og Fagernes lufthavn på Leirin er de to eneste statlige lokal-regionale lufthavnene. Illustrasjon: Urban Sky

Regjeringen har i NTP 2025-2036 satt av 1 milliard kroner for en fortgang i det grønne skiftet i luftfarten. Her har Lillestrøm kommune med IFE og resten av innovasjonsmiljøet på Kjeller spennende muligheter hvis de tenker nytt og melder seg på i samarbeidet med en samlet norsk luftfartsbransje.

I september ble den første forskningssøknaden sendt inn. Målet om å gå sammen er å få fart på løsninger som kan redusere klimagassutslippene fra norsk flytrafikk. Det er etablert et stjernelag av forskere fra NTNU, Norges handelshøyskole, Cicero og SINTEF sammen med nøkkelpersoner fra SAS, Widerøe, Avinor, Luftfartstilsynet, Rolls-Royce, Boeing, Norse og mange andre industripartnere.

Er det en god idé med boligblokker og byutvikling midt på en flyplass?

Forsvarsbygg med grunnundersøkelser i de øverste jordlagene ved Småflyhavna på Kjeller, som i stor grad består av tilkjørte masser. De omfattende søppeldeponiene som ligger i det tidligere elveleiet og ravinedalene til Sognavassdraget inngår ikke i undersøkelsene til Forsvarsbygg, som i rapporter har etterlyst mer kunnskap om innholdet i disse søppeldeponiene under flyplassen på Kjeller. Illustrasjon: Urban Sky

Hvis kommunestyret i Lillestrøm vedtar en storstilt utbyging av Kjeller, kan generasjoner av innbyggere forvente flere tiår med utgravinger av søppeldeponier med påfølgende peling, spunting, boring og forankring i det tidligere Sognavassdraget med oppfylte elveleier og ravinedaler. 

Det «passer som hånd i hanske med Kunnskapsbyens pågående arbeid med å utvikle et innovasjonsdistrikt, for å styrke skaperkraften og etablere nye arbeidsplasser», ifølge leserinnlegget fra Kunnskapsbyen Lillestrøm og Lillestrøm Næringsråd.
Airbus lanserte 30. nov. 2022 en hydrogendrevet brenselcellemotor. Etter planen skal framdriftssystemet inngå i selskapets nullutslippsfly som er under utvikling fram til 2035. Airbus vil starte bakke- og flytesting av motoren på skrogsiden av A380 MSN1 med flytende hydrogentanker og tilhørende distribusjonssystemer. Foto: Airbus
Bærebjelkene i luftfarten

Ifølge Airbus utgjør flyplasser selve bærebjelkene i luftfarten. Uten flyaktivitetene på Kjeller stopper utdanning av piloter. En av landets største idrettsarenaer med levende kulturarv står i fare for å bli utslettet.

Noen ganger er det tid for å tenke nytt. Kommunestyremøtet 9. oktober blir et viktig veivalg. 

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) fikk demofly Diamond DA40 under besøket på Kjeller i 2022. Her sammen med SAS-pilot Tom André Paltto som på fritiden er skolesjef og kontrollant i Oslo flyklubb på Kjeller. Foto: Tom Andre André

Som avslutning på 200-årsfeiringen av Grunnloven i 2014 ble hele Akershus festning fredet av Riksantikvaren.  Få år seinere startet Byantikvaren i Oslo arbeidet med en områdefredning av festningen.

Lillestrøm er blitt kåret til Norges kulturkommune i 2023-2025. Lillestrøm kommune har som hovedmål å være «åpen, lærende og nytenkende». Med kjerneverdiene «tillit, inkludering og nyskaping» er det kanskje ikke for seint å tenke nytt om unike Kjeller flyplass?

Oppdatert 
8.10.2024 10:46
 Artikler om 
Luftfart

Flere artikler om 

Luftfart

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.