T

o år etter at tungt vedlikehold og militære testflygninger etter planen skulle avsluttes og ett år før den nye fristen, ser 2025 ut til å bli et skjebneår for Luftforsvaret med nytt logistikksenter, Forsvarets Materielltjeneste (FMA) og Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) på Kjeller.

Når den nye totalberedskapsmeldingen om få uker legges fram av regjeringen, er det igjen avspark for partiene på Stortinget med politisk dribling i spørsmålet om framtiden til Luftforsvaret og forsvarsindustrien på den historiske flyplassen.

Regjeringen har også fått i oppdrag av Stortinget å finne en permanent erstatningsflyplass for flymiljøet i Oslo-området etter nedleggelsen av Fornebu og flytting av Oslo lufthavn til Gardermoen i1998. Mange har ikke gitt opp håpet om å kunne beholde og videreutvikle den eneste sentrumsnære flyplassen til Oslo.

Full brems for salg og avhending
«Kjeller er for luftsportsmiljøet på Østlandet det Holmenkollen er for skisporten»., sier generalsekretær John Eirik Laupsa i Norges Luftsportforbund (NLF).

Med krig i Europa og en spent sikkerhetspolitisk situasjon har Forsvaret og Forsvarsbygg allerede satt full brems for avhending og salg av militære anlegg og flyplasser.

Totalberedskapsmeldingen kan snu opp ned på tidligere Stortingsvedtak.

«Enhver nedleggelse av en flyplass i dagens geopolitiske situasjon er rett og slett tullete og vettløst. Vi trenger alle rullebaner vi har til beredskap i en skarp situasjon», hevder John Smits, statsmeteorolog og værmelder på NRK.
En beredskapsflyplass i Sverige «har en sentral funksjon når det gjelder pasienttransport, nødetater, kystvakt og annen beredskapsvirksomhet og skal holde personell i beredskap hele døgnet for å kunne ta imot flyreiser». Nya Västerås Airport fikk i november 2024 gode nyheter: «Selskapet har fått innvilget et statlig tilskudd på 7,9 millioner SEK for året 2024. Dette er en betydelig innsprøytning som vil muliggjøre viktige investeringer for flyplassens fremtid», opplyser selskapet til Västmanlands Television. Grafikk: Urban Sky
Ny beredskapsflyplass på Västerås

Etter mange år med usikkerhet om framtiden til Hässlö lufthavn i Västerås, ble den sikret med et overveldende flertall på 78,2 prosent i folkeavstemningen 21. mars 2021. I desember 2022 blir det klart at regjeringen i Sverige etablerer tre nye av i alt 27 beredskapsflyplasser i Sverige: Västerås lufthavn, Halmstad og Skavsta, mens tre andre forsvinner.

Ifølge medlem i Utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget, Bengt Fasteraune (Sp), er Forsvaret i gang med å ta tilbake enkelte militære eiendommer og anlegg som har fått nye eiere, slik vi nå ser i Bodø hvor Avinor i 2023 overtok Luftforsvarets tidligere hovedflystasjon med 5 000 dekar og rundt 160 000 kvadratmeter bygningsmasse.

Bengt Fasteraune sier til AIR24 at det kan bli aktuelt å se på mange varianter på hvordan Kjeller og ulike miljøer kan videreføres samtidig med en styrking av beredskap og samfunnssikkerhet i Oslo-området.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) med flyturer i helektriske Pipistrel Velis Electro og Diamond DA40 sommeren 2022. Her sammen med konsernsjef i Avinor, Abraham Foss (øverst til høyre) og generalsekretær i Norges Luftsportforbund, John Eirik Laupsa (nederst til høyre). Foto: Kjell Brataas/SD
Kjeller kan spille en nøkkelrolle

Kjeller flyplass er arnestedet og har i 113 år vært en suksessfaktor for oppbyggingen av Luftforsvaret og landets største allmennflymiljø. Nå kan Kjeller bli sentral for Avinor og regjeringen i omstillingen til regional null- og lavutslippsluftfart.

Regjeringen har ambisjoner for at Norge skal ta en ledende posisjon i utvikling av regional nullutslippsluftfart. En lokalregional lufthavn på Kjeller med forsvarsindustri i tett samspill med et innovasjonssenter for norsk luftfart kan spille en nøkkelrolle i avkarboniseringen fram mot 2050.

«Det er ingen god grunn til å stenge Kjeller som flyplass. Den er viktig, historisk verdifull og ser ut til å være veldig populær», sier Thor Solberg III til AIR24. Han er tredje generasjon av Solberg-familien som eier og drifter to flyplasser i Norge og USA: Jarlsberg og Solberg-Hunterdon i New Jersey.
Over halvparten av de lokalregionale flyplassene i Sør-Norge er truet av nedleggelse. Illustrasjon: Urban Sky

Ifølge tidligere konsenledelse i Avinor, er det i årene framover et behov for flere lokalregionale lufthavner nær storbyene. Den største flyaktiviteten vil være i Oslo-området, hvor en lokalregional lufthavn side om side med OSL vil ha betydning for flyreisende og næringsliv i hele Norge.

«Det er Kjeller flyplass som ER hjertet i Lillestrøm. Uten Flyplassen blir Lillestrøm en identitetsløs og historieløs liten landsby utenfor Oslo», er en kommentar på Facebook.

Med eller uten Luftforsvaret og forsvarsindustrien på Kjeller, kan flyplassen videreutvikles som allmennflyplass nær Oslo, gjerne som et nasjonalt eller internasjonalt senter for forskning, innovasjon, utdanning, testing og teknologisk utvikling.

Det utvikles og produseres for tiden mange nye og ulike flytyper og flysystemer basert på batterielektriske og hybridelektriske teknologiske løsninger. Trenden siden 2018 viser at hydrogen seiler opp som en foretrukket energikilde blant flere av flyprodusentene.

Commuteren Alice fra Eviation gjennomførte verdens første testflight som helelektrisk passasjerfly i 2022 ved Moses Lake i staten Waskington. Eviation har en ordreliste på 600 Alice-maskiner fra kunder inkludert Air New Zealand, Cape Air og DHL. Foto: Eviation

Det kan passe som hånd i hanske for Institutt for Energiteknikk (IFE) på Kjeller som står i spissen for et av landets største forsknings-, innovasjons- og teknologiske kompetansemiljøer, hvor instituttet har to nasjonale forskningssentre innen nettopp batterier og hydrogen.

Universal Hydrogen fullførte i 2023 første testflygning med et omgjort de Havilland Dash 8-300 turboprop med en hydrogendrevet motor på høyre vinge. Flytypen er den samme arbeidshesten som Widerøe bruker på mange av kortbaneflyplassene i Norge. Foto: Universal Hydrogen
Oslo med ny lokalregional lufthavn?

Hvis det blir aktuelt med overføring av eierskapet til Kjeller flyplass fra Forsvarsdepartementet (FD) til Samferdselsdepartementet (SD), kan Avinor i framtiden eie og operere to statlige lufthavner i Oslo-området: Oslo lufthavn på Gardermoen (OSL) og Oslos lokalregionale lufthavn på Kjeller.

Konsernsjef i Avinor, Abraham Foss, og luftfartsdirektør Lars E. de Lange Kobberstad i Luftfartstilsynet presenterte Norge som en internasjonal testarena for regionale null- og lavutslippsfly under ZERAC24-konferansen ved Sentralen i Oslo. De samarbeider med Næringsforeningen i Stavanger og Bristow som til sommeren skal starte verdens første testruteflygninger med nullutslippsfly mellom Sola og Flesland med ALIA A250 VTOL fra Beta Technologies i USA. Foto: AIR24

Under ZERAC24-konferansen i fjor høst ble flymiljøet oppfordret til fortsatt kamp for å bevare og videreutvikle den sentrumsnære og historiske flyplassen på Kjeller.

SD var tilstede med en stor delegasjon, og de mange representantene fra allmennflymiljøet opplevde sterk støtte fra de offentlig ansatte for sin innsats.

Flybataljonene med jage-, bombe- og speidevinger på Kjeller i årene 1918 til 1940 la grunnlaget for etablering av den norske treningsleiren Little Norway i Canada og de norske jagerskvadronene 331 og 332 til Hærens flyvevesen som inngikk i opprettelsen av Luftforsvaret som ny norsk forsvarsgren i England 10. november 1944. Foto: Tom André Paltto/OFK

Kjeller er flyplassen med kortest reiseavstand til og fra Oslo sentrum, noe hvert år mange tilreisende privatflygere fra Europa har oppdaget. Flyplassen er også en populær destinasjon for innenlands flyreisende, midt mellom landets største varemesse, Nova Spektrum, og konferansesenteret X Meeting Point på Hellerudsletta.

Forsvaret gjør comeback

I 2021 la Luftforsvaret ned sin hovedflystasjon og forlot Bodø. Fire år seinere, etter en fullskala russisk invasjon av Ukraina som 24. februar har pågått i tre år, gjør Forsvaret comeback i byen og utløser opsjoner for å kjøpe tilbake store deler av flyplassområdet fra Avinor. 

Regjeringen anbefaler at et nytt luftkommandosenter i Norden legges til Bodø, hvis NATO innstiller på Norge som lokasjon for overvåking av luftrommet i nordområdene. Beslutningen om et slikt senter tas i 2025.

Som resultat av sektorreformen F24 etablerer Luftforsvaret et nasjonalt logistikksenter på Kjeller med virkning fra 1. mai 2025. Luftforsvarsstaben tar sikte på å styrke den operative driften i hele luftforsvaret med over 200 ansatte ved det nye senteret på Kjeller, hvorav de fleste flyttes over fra dagens stillinger i FMA Luftkapasiteter som også har tilhold på flyplassen. Foto: Forsvaret
Satser på økt beredskap
«Norges sikkerhetspolitiske omgivelser er varig endret. Beslutningen sikrer at disse fasilitetene kan bidra til nasjonal og alliert beredskap i den nye sikkerhetspolitiske situasjonen», sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) til NRK.

Regjeringens satsing på Bodø føyer seg inn i et mønster med reversering av tidligere vedtak og videreutvikling av både Kjevik og Andøya, to militæranlegg som sammen med Kjeller flyplass ble vedtatt nedlagt av Stortinget i 2016.

Regjering og Stortinget bruker store beløp på nye investeringer og oppgraderinger av flysystemene til Luftforsvaret, samt tjenestene med redningshelikopter og luftambulanse. De første to av 30 Bell 412SP er under oppgradering av KAMS på Kjeller og skal testflys i 2025. «Regjeringen har lagt opp til en betydelig styrking av helikopterkapasiteten i langtidsplanen. Gjennom oppgradering av Bell 412 sikrer vi nå helikopterberedskap frem til de nye helikoptrene er på plass, slik at Forsvaret får bedre operasjonell kapasitet i overgangsperioden», sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) til FMA (Forsvarets Materielltjeneste). Collage: Urban Sky

Ap og Sp i regjering har siden 2021 økt forsvarsbudsjettet med 40 prosent. Med et solid budsjetthopp får Forsvaret tilført 15 milliarder ekstra i 2024. Dermed forsvinner hele vitsen med salg av viktige baser fra Luftforsvaret for å øke budsjettpostene til kampkraft og stridsevne.

Lite gjennomtenkt langtidsplan?

Langtidsplanen for Forsvaret – Prop. 151 S (2015–2016) Kampkraft og bærekraft – som inneholdt forslag om nedleggelse av militære baser på Kjevik, Andøya og Kjeller ble vedtatt av Stortinget i november 2016.

91 dekar av Kjeller flyplass, som utgjør hovedparten av arealene som inngår i Riksantikvarens fredningsforslag fra 2018 og 2019, ble i full hemmelighet solgt i regi av Forsvarsdepartementet og AIM Norway i 2016. I dag leier KAMS, etter at AIM Norway ble kjøpt opp av Kongsberg og Patria i 2018, tilbake verkstedshallene Hall III, Hall IV, andre verkstedshaller og lokaler til en høy pris fra selskapet Aspelin Ramm, hvor det blant annet pågår vedlikehold og ferdigstillelse av norske F-16 før overlevering til Romania og Ukraina. Foto: Forsvaret

I dag framstår mye av innholdet som lite langsiktig fra Regjeringen Solberg og daværende forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide (H), hvis hensikten med LTP-en var å styrke Forsvarets ressurser i møte med bildet av en stadig mer urolig verden.

Samtidig med Stortingets behandling igangsatte Forsvarsdepartementet i 2016 en hemmelig salgsprosess som omfattet 91 dekar av Kjeller flyplass. I januar 2017 kunne RB opplyse at eiendomsutvikler Aspelin Ramm hadde fått tilslaget, et selskap som eies 50 prosent av familien til politikeren Jonas Ramm (H).

Samme politiker er en av flere i Høyres toppledelse som tidligere er blitt kritisert for samrøre av politiske verv og næringslivsinteresser, ifølge artikkel i Dagens Næringsliv. Det hemmelige salget av eiendom på Kjeller kan innebære brudd på norske lover, Stortingets egne regler og kan bli gjenstand for en granskning.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og regjeringen har satt av 1 milliard kroner i NTP 2025-2036 for en raskere overgang til grønn luftfart. Her ved verdens første sertifiserte helelelektriske motorfly, Pipistrel Velis Electro, i Småflyhavna på Kjeller sommeren 2022. Foto: Kjell Brataas/SD
1 milliard til grønn luftfart

I 2024 har regjeringen satt av 1 milliard kroner i Nasjonal Transportplan NTP 2025-2036 for en framskyndet omstilling til regional null- og lavutslippsluftfart.

2025 åpner muligheter for at regjeringen og Stortinget kan ta aktive grep for å bevare og videreutvikle flere av våre eksisterende flyplasser og lufthavner som lenge har vært truet av nedleggelser.

Aura Aero i Toulouse og Embraer i Brasil utvikler nye regionale passasjer- og cargofly med null- og lavutslipp. Illustrasjoner/foto: Aura Aero og Embraer

Omtrent halvparten av lokalregionale flyplasser og lufthavner i Sør-Norge står på rødlista til AIR24: Bømoen på Voss, Fagernes på Leirin, Farsund lufthavn på Lista, Geilo lufthavn på Dagali, Geiteryggen i Skien, Jarlsberg ved Tønsberg, Hokksund utenfor Drammen, Kjeller og Stafsberg på Hamar.

Regjeringen har nedsatt et utvalg som skal utrede framtidens nettverk med kortbaneflyplasser. I dag har nettverket ytterpunktene med Sogndal i sør til Mehamn på Nordkinnhalvøya i Finnmark i nord.

Sør for Sogndal er det kun to statseide lokalregionale lufthavner:  Kjeller og Fagernes. Begge kan bli sentrale i et utvidet nettverk med kortbaneflyplasser, i en langsiktig satsing på regional null- og lavutslippsluftfart.

Kjeller er en av verdens eldste flyplasser med kontinuerlig flyaktiviteter. Her en collage med bilder fra de første sivile flygningene til premierløytnant Hans Fleischer Dons med Rumpler Taube-monoplanet Start fra Borre i Vestfold til Øra ved Fredrikstad og de første militære flygningene til Einar Sem-Jacobsen under armeens store høstøvelse ved Heradsbygd sør for Elverum i 1912 til dagens rikholdige idretts- og utdanningsmiljø på Kjeller. Collage: Urban Sky
Landets største flymiljø

Kjeller er i dag landets største og mest populære lokalregionale flyplass, som etter oppløsningen av Viken befinner seg i sentrum av Oslo-området med rundt 1,5 mill. innbyggere.

Det største allmennflymiljøet her til lands er jevnt og trutt bygget opp i godt samarbeid med Luftforsvaret på Kjeller, hvor Nedre Romerike Flyklubb i år kan feire 70-årsjubileum. 

Oppstartselskapet Aura Aero på Toulouse-Francazal flyplassen i Sør-Frankrike har nylig fullført utviklingen av Integral-familien med Integral R (skolefly med halehjul for trening på aerobatics), Integral S (skolefly med nesehjul) og Integral E, som er elektriske versjoner av flyene. Alle de tre flytypene gjennomgår testflygninger, mens Integral R ble tildelt CS-23-sertifisering fra EASA i desember 2024. Norges Luftsportforbund (bildet øverst til høyre) har signert en opsjonsavtale for kjøp av Integral E tiltenkt som slepefly på Starmoen, mens piloter fra Nedre Romerike Flyklubb på Kjeller nylig har besøkt fabrikken i Toulouse. Foto: Aura Aero

På Kjeller har Luftforsvaret og norsk forsvarsindustri tatt til orde for å utvide sin virksomhet, som er formidlet til Lillestrøm kommune direkte og via lokal presse.

«Vi ser att det finns ett stort behov av luftfart för aktörer inom krisberedskap och totalförsvaret», sier infrastruktur- og bostadsminister i Sveriges regjering, Andreas Carlson, som åpnet ZERAC24-konferansen (Zero Emission Regional Aviation) i Oslo 17. okt. 2024 sammen med samferdselsmininster Jon-Ivar Nygård.
Forsinket stortingsmelding

De siste årene er det satt kritisk søkelys på nasjonal beredskap på en rekke områder i samfunnet.

Totalberedskapsmeldingen som var planlagt framlagt for Stortinget i fjor høst er utsatt til 2025.

110 år med norsk luftfart, luftmakt og Kjeller flyplass ble behørig feiret i 2022, også under Flydagen på Kjeller. Collage: AIR24

Den nye meldingen er en helhetlig oppfølging av anbefalinger fra Totalberedskapskommisjonen som ble opprettet i 2021 og ledet av tidligere general og forsvarssjef Harald Sunde. 

Målet for regjeringen er å styrke beredskapen ved en bedre og mer koordinert bruk av militære og sivile ressurser.

«Skal styrke beredskapen»
«Vi skal styrke beredskapen vår på alle plan så vi vet med oss selv at vi er et motstandsdyktig folk. Det skylder vi dem som ofret livet for vår frihet, og det skylder vi fremtidens nordmenn», sier HKH Kong Harald i nyttårstalen.

Som resultat av sektorreformen F24 vil Luftforsvaret etablere Luftforsvarets logistikksenter på Kjeller med virkning fra 1. mai 2025. Luftforsvarsstaben tar sikte på å styrke den operative driften i hele luftforsvaret fra det nye senteret på Kjeller.

Hensikten med det nye logistikksenteret er å bidra til enklere og raskere beslutningsprosesser med andre enheter i Forsvaret og forsvarsindustrien, ikke minst på Kjeller med Kongsberg Defence & Aerospace (KDA), Kongsberg/KAMS, Leonardo (med hovedlager for norske redningshelikoptre), Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO) og Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI), foruten et mangeårig samarbeid med Lockheed Martin for produksjon av deler til F-35.

9. april 2010 markerte Luftforsvaret at det var 70 år etter angrepene på Norge. Per Waaler og Wilhelm Mohr var begge jagerpiloter under 2. verdenskrig. Under markeringen på Kjeller ble det både flyturer i Tiger Moth DH82A over Kjeller og i redningshelikopteret Sea King langs Oslofjorden til Oscarsborg og Karljohansvern ved Horten. Foto: Urban Sky
80 år siden frigjøringen
«Fred og frihet betyr alt», sier HKH kong Harald i sin nyttårstale, og minner om «at det er 80 år siden frigjøringen og slutten på andre verdenskrig».

80-årsfeiringen av fred og frihet er også en anledning for Riksantikvaren til å komme med et nytt fredningsforslag for Kjeller flyplass. Kanskje kan det utvides til å omfatte hele flyplassen, tilsvarende som skjedde da Akershus festning ble fredet i sin helhet i en storstilt avslutning på 200-års feiringen av Grunnloven i 2014.

Veteranflypilot Morten K. Agerup Myhr med passasjer Borgny Jaeger Raaum i forsetet til Tiger DH82A Moth 189 over Oslo havnebasseng med Akerhus festning i bakgrunnen. Foto: AIR24
To forsvarsverk

Både Akershus festning og Kjeller er to festningsverk, dog fra forskjellige tidsaldre med ulike formål. For over 100 år ble det tatt i bruk store ord for å få nivellert og bygget ut festningen for å bøte med datidens bolignød i Christiania.

«Festningen må vekk! Og det haster!» het det i sterke ordelag fra partiet Venstre og Christian Krohg, ikke helt ulikt ordlyden fra lokalpolitikere i Lillestrøm 9. oktober  2024 i behandlingen av saksframlegget om Kjeller fra kommunedirektøren, som fikk flertall fra Venstre, Høyre, KrF og Ap for nei til fly og ja til full boligutbygging på flyplassen.

En planlagt avhending og flytting fra Kjeller flyplass i 2026 kan bli et risikofylt og kostbart prosjekt for Forsvaret. Det innebærer at Kongsberg/KAMS må etablere et nytt hovedverksted for vedlikehold og testing av flysystemer. 

En nedleggelse av Kjeller vil også få konsekvenser for en rekke laboratorier på Kjeller, Luftforsvarets nye logistikksenter, produksjon av F-35-deler, hovedlager for redningshelikopter og hundrevis av ansatte i Forsvarets Materielltjeneste (FMA).

Akershus festning og Oscarsborg er blant turistattraksjonene i Oslo-området. Flymiljøet på Kjeller har tipset Riksantikvaren om å besøke Duxford Aerodrome i Cambridgeshire og Shuttleworth Collection på Old Warden Aerodrome i Bedfordshire som er blant turistattraksjoner i England med høye besøkstall. Foto: AIR24
Populær turistattraksjon i Oslo

Akershus festning er blitt en av de store turistattraksjonene i Oslo. Festningen er også hovedkvarter for forsvarssjef med forsvarsstab, Forsvarets høyskole og Forsvarets ledelsesbygg med SMK (Statsministerens kontor) og Forsvarsdepartementet.

Med en fredning av hele Kjeller flyplass kan Riksantikvaren bidra i utviklingen av en ny turistattraksjon som setter både Lillestrøm og Romerike på kartet. Det kan bli en vinn-vinn-vinn-situasjon for Luftforsvaret, flymiljøet på Kjeller og regjeringen med ambisjoner om å ta «en ledende posisjon i utvikling av regional nullutslippsluftfart».

Le Bourget i Paris og Farnborough i England veksler annethvert år på å arrangere to av verdens største airshow og flymesser. Over ses noen av nye flysystemer med null- og lavutslippsteknologi som er under utvikling. Det norske amfibieflyet NOEMI tar form på Torp i regi av Elfly-gruppen. Collage: Urban Sky

Potensialet til å skape flyplassområdet til noe stort er til stede. Kjeller kan videreutvikles som en lokalregional lufthavn og utdanningssenter for piloter. Med sin historikk tilbake til 1912 med landsinnsamling, stor kongelig bistand i etableringen av norsk luftfart og omfattende bombeangrep fra tre stormakter under 2. verdenskrig, er mulighetene tilstede for at Kjeller også kan bli et internasjonalt senter for fred og frihet.

Heart Aerospace hadde i 2024 roll-out for Heart X1, en fullskala demonstrator som skal fraktes til USA for gjennomføring av de første testflygningene i 2025. Under ses det norske amfibieflyet NOEMI som utvikles på Torp. Illustrasjoner/foto: Heart Aerospace og Elfly-gruppen
Vil satse videre på Kjeller

KAMS har i brev til Lillestrøm i mai 2023 bedt om å få beholde en tredjedel av dagens asfaltrullebane på 1 735 meter, og antyder et behov for omlag 400 meter rullebane på Kjeller for testflygninger med helikoptre.

«Vi har en stabil arbeidsstokk her, et godt miljø, og mulighet for å utvide virksomheten videre her på Kjeller», uttaler tidligere president og adm. direktør i KAMS, Atle Wøllo, til RB.
Generalløytnant Odd Svang-Rasmussen og ny president i KAMS, André Jægtvik, var tilstede under 25-årsfeiringen hos Kjeller Flyhistoriske Forening få dager etter den offisielle jubileumsdagen som var 12. oktober 2019. Foto: AIR24

Han opplyser at KAMS vil satse videre på Kjeller. Selskapet vil tilpasse seg hvis det går «i den retning at vi ikke har noen flystripe», men Atle Wøllo «regner med at det i hvert fall blir år 2030 før det skjer noe».

Hvis Forsvaret vurderer at flyplassen fortsatt er nødvendig for militære formål, vil Forsvarsdepartementet med stor sannsynlighet avblåse salg og avhending som ble startet opp av Forsvarsbygg i januar 2018.

Med fylkesdelingen av Viken befinner Kjeller seg i sentrum av nye Akershus fylkeskommune og Oslo. Luftforsvaret FMA og KAMS vil satse videre på flyplassen. Hvis FD opprettholder forslaget fra LTP-en i 2016 om avvikling av militære flyaktiviteter på Kjeller, vil statlige etater, statsforetak, fylkeskommune og kommune kunne utløse en forkjøpsrett. For Kjeller kan det trolig også gjelde Riksantikvaren og andre kulturorganisasjoner. Illustrasjon: Urban Sky
Flere har forkjøpsrett

Hvis Forsvaret likevel finner grunn til å avhende Kjeller etter planen i 2026, så står statlige etater, statsforetak, fylkeskommune og kommune først i løypa med forkjøpsrett.

Hvis offentlige aktører overtar eiendommen, er fokus ofte å ivareta samfunnsinteresser og verdifull infrastruktur, som bevaring av kulturminner eller tilrettelegging for sivile formål.

Tatt i betraktning den enestående luftfartshistoriske kulturarven på Kjeller flyplass kan forkjøpsrett også bli gitt til aktører som ivaretar kulturminner, som eksempelvis Riksantikvaren eller kulturorganisasjoner. Hvis ingen vil utløse sin forkjøpsrett, er det oppgaven til Forsvarsbygg å legge eiendommen ut til salg på det åpne markedet.

Kjeller flyplass er ifølge NIKU en enestående nasjonal luftfartshistorisk kulturarv. Det var Norsk Luftseiladsforening, forløper til Norges Luftsportforbund, som med en landsinnsamling i 1912 fikk god hjelp av HKH Kong Haakon med Kongefamilien, diplomaten Fritz Wedel Jarlsberg i Paris og andre ildsjeler. Sammen la de grunnlaget for etableringen av Kjeller og oppstarten av norsk luftfart og Luftforsvaret. Collage: Urban Sky
Finansiert av Kongefamilien

Tidlig om morgenen 9. april er det 85 år siden prins Harald (3) ble holdt i armene til HKH Kronprinsesse Märta mens de søker dekning i tunnellen under jernbanesporene på Lillestrøm. «Boooooom», sier han mens bombene fra Heinkel He 111 faller over Kjeller flyplass. «Boooom, sa det», hvisker hun stille tilbake.

«Det hender at jeg står i vinduet her på Slottet om morgenen og ser utover byen, nedover Karl Johans gate. Morgensolen kommer opp over åsen og farger himmelen rosa og oransje. Langsomt våkner byen til liv. Det er så vakkert og så fredelig», sier Kongen i sin nyttårtale.

For Kjeller er det spesielt at det nettopp er bestefaren, HKH Kong Haakon, og landets nye kongefamilie som bidro til at landsinnsamlingen for norsk luftflåte lykkes, få år etter unionsoppløsningen med Sverige. De første årene var det privat finansiering av oppstart og drift på landets første landflyplass, da Hærens flyvevesen med Flyfabrikken og Flybataljonene fant sin form.

«Det var Norsk Luftseiladsforening – forløperen til Norsk Aero Klubb [og Norges Luftsportforbund red.anm] – som la grunnlaget for flyplass på Kjeller. 17. mai 1912 satte foreningen i gang en innsamlingsaksjon for å kunne gi startgrunnlaget for en luftflåte i Forsvaret», ifølge jubileumsboken «Kjeller jern & metall 100 år» utgitt i 2017. 
Roald Amundsen var i 1913-1914 landets første flyelev, med trening på Kjeller og oppflygning på Gardemoen. 11. juni 1914 tok han internasjonalt flysertifikat nr. 1, den gang kalt 'patent'. Barndomsdrømmen hans var å nå Nordpolen. Natt til 12. mai 1926 lykkes Roald Amundsen og resten av mannskapet på 16 mann og hunden Titina ombord i luftfskipet Norge. Polpunktet ble passert kl 02:20., hvor det ble sluppet tre flagg: det norske, amerikanske og italienske. Collage: Urban Sky
Hjørnestein i norsk luftfart

Kjeller har i 2025 hatt kontinuerlig flyaktivitet i 113 år. Flyplassen har i like mange år vært en hjørnestein i utviklingen av militær og sivil luftfart. Som hovedverksted og testbase for Luftforsvaret er Kjeller fortsatt sentral for å sikre fred og frihet, som den har vært både før og etter 2. verdenskrig.

Etter utbruddet av 1. verdenskrig landet Captain Lucca 9. oktober 1914 på Le Bourget i Paris, Frankrikes eldste flyplass. Området ble vurdert som et egnet sted til å forsvare Paris mot fiender. I 1919 ble Le Bourget åpnet for kommersiell flytrafikk og i 1949 ble Paris Air Show for første gang arrangert på flyplassen.

Paris Air Show (Salon du Bourget) på Le Bourget i 2015. Foto: AIR24

Både Le Bourget og Kjeller er lokalisert rundt 20 km fra sentrum i de to hovedstedene, med omtrent samme reiseavstand, henholdsvis nordøst for Eiffeltårnet i Paris og øst for Oslo S.

Verdens største flymesse

Le Bourget og Farnborough airport veksler annethvert år på å arrangere to av verdens største airshow og flymesser; International Paris Air Show (Salon du Bourget) og FIA – Farnborough International Airshow.

Flydagene 2023 (bildene over) og 2024 er de første på mange år med inngangsbilletter. Det ble tatt godt imot av de tusenvis av besøkende, og veteranflygruppen i Nedre Romerike Flyklubb (NRFV) kan notere seg nye publikumssuksesser. Flydagen 2025 arrangeres 1. juni, på 113-årsdagen til de første norske motorflygningene i Norge med Rumpler Taube-monoplanet Start. Collage: AIR24

16.–22. juni 2025 arrangeres den 55. utgaven av airshowet i Paris som estimerer rundt 2 500 utstillere fra 48 land, 300 000 unike besøkende, 300 startup-selskaper fra 21 land, 150 flymaskiner og 210 flyoppvisninger på et messeområde som dekker 70 mål.

Le Bourget viser at både fly og by er mulig, med sin lokalisering midt i byområdene nord i Paris.

Oppdatert 
6.1.2025 4:57
 Artikler om 
Kommentar

Flere artikler om 

Kommentar

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.