D

en svenske regjeringen vil doble tilskuddet til ikke-statlige lufthavner fra og med i år, opplyser den svenske infrastruktur- og bostedsministeren, Andreas Carlson, under ZERAC24, tredje utgave av Zero Emission Regional Aviation Conference i Oslo.

Sverige har mer enn 30 ikke-statlige flyplasser over hele landet, i tillegg til Swedavias 10 statseide flyplasser. Flesteparten av lokalregionale lufthavnene i Sverige er hovedsakelig drevet av kommuner og regioner.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) under åpningen av ZERAC24-konferansen på Sentralen i Oslo 17. oktober. Foto: Urban Sky
1 milliard til null- og lavutslippsluftfart

«Noen få av dem er private og vi iverksetter tiltak for også å styrke deres vilkår og konkurranseevne», forklarer Andreas Carlson.

Regjeringen i Sverige krever tilbake at flyplasser som mottar statlig tilskudd aktivt bidrar i utviklingen i retning av fossilfri drift.

Under framleggelsen av Nasjonal Transportplan NTP 2025–2036 i mars, kunne regjeringen fortelle at de vil bevilge 1 milliard kroner over 12 år for å bidra til raskere overgang til null- og lavutslippsluftfart. 

50 mill. kroner til testarena

Samtidig med framleggelsen av regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025, skriver samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding at regjeringen vil bevilge 50 millioner for å etablere Norge som testarena for null- og lavutslippsfly.

I sitt foredrag på ZERAC24 opplyser konsernsjef i Avinor, Abraham Foss, og luftfartsdirektør i Luftfartstilsynet, Lars E. de Lange Kobberstad, at de første testflygningene ved det internasjonale testarenaen for null- og lavutslippsfly etter planen vil starte allerede i 2025.

Beløpet er en oppfølging av prioriteringene i NTP-en, og blir ifølge Samferdselsdepartementet (SD) fordelt med 40.8 mill. kroner til Avinor og 9.2 mill. kroner til Luftfartstilsynet.

Det er beskjedne beløp sammenlignet med satsingen på grønn luftfart i andre land. Under ZERAC23 i fjor kunne Storbritannias tidligere minister for stat, industri og økonomisk sikkerhet, Nusrat Ghani, opplyse at regjeringen vil bevilge mer enn 11 milliarder over en 3-årsperiode med ansettelse av 25 000 lærlinger innen det grønne skiftet for transportsektoren.

Under ZERAC23 svarte samferdelsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) «absolutt ingenting» på spørsmålet om et mulig nytt test- og innovasjonssenter for norsk luftfart.

Takker statsråd Jon-Ivar Nygård (Ap)

AIR24 gjengir en oversatt versjon av foredraget til infrastruktur- og bostedsminister Andreas Carlson (KD) under ZERAC24:

«Jeg er veldig glad og takknemlig for engasjementet fra Jon-Ivar [Nygård. red. anm] og den norske regjeringen når det gjelder samarbeid på nordisk nivå, ved å skape gode betingelser og forutsetninger for å bringe elektrisk luftfart i luften så fort som mulig.

Og faktisk er det allerede elektrifiserte flymaskiner i luften. Jeg hadde gleden av å fly en selv i forrige måned, som jeg også har opplevd tidligere ved Skellefteå i Sverige. 

Mindre elfly er vi blitt vant til. Det vi nå ser er utviklingen av store elfly som kan bli en realitet i nordisk luftfart om bare fem år, kanskje.

I forkant på globalt nivå

Jeg tror det er veldig viktig med dette engasjementet [ZERAC-konferansen. red. anm] når det gjelder å legge til rette for visse forutsetninger. Jon-Ivar og jeg hadde æren av å signere deklareringen om elektrisk luftfart tidligere i år, i august.

Sammen med Finland, Danmark, Norge og Island tror jeg at vi kan skape, Island er kanskje litt lenger fram faktisk, et godt marked for elektrisk luftfart og være i forkant på globalt nivå.

For den svenske regjeringen er det selvsagt at et effektivt klimavennlig og funksjonelt transportsystem må omfatte alle transportformer: vei, jernbane, skipsfart OG luftfart.

I land som Norge og Sverige med store avstander og områder med større og mindre befolkningsgrad, spiller luftfart en avgjørende rolle når det gjelder reiser både innenlands og utenlands.

Infrastruktur- og bostedsminister Andreas Carlson (KD) fikk æren av å åpne ZERAC24-konferansen i tandem etter samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Foto: Urban Sky
Vil styrke luftfarten
Det muliggjør forbindelser mellom innbyggere over hele landet og fungerer som en viktig motor for økonomi, konkurranseevne og åpenhet for verden. Det er viktig for å skape et nettverk av reisemuligheter.

Og til tross for luftfartens viktige rolle i transportsystemet, har den dessverre blitt nedprioritert, i hvert fall i Sverige, de siste årene.

Min regjering er nå forpliktet til å snu denne trenden ved å strategisk forbedre luftfartens konkurranseevne.

En konkurransedyktig luftfartssektor er også nøkkelen til å redusere klimapåvirkningen. Løsningen er imidlertid ikke å fly mindre eller redusere tilgjengeligheten. 

Veien videre er å øke tilgjengeligheten ved å introdusere nye grønne teknologier som fossilfritt drivstoff, elektriske fly, mer energieffektive flyruter, enklere og smartere flyreiser og prosedyrer, for bare å nevne noen måter å faktisk redusere utslippene på.

Konsernsjef i Avinor, Abraham Foss (til venstre), og luftfartsdirektør i Luftfartstilsynet, Lars E. de Lange Kobberstad, presenterer planene for en norsk testarena for null- og lavutslippsfly. Foto: Urban Sky
Mange nye muligheter

Den grønne overgangen er ikke bare mulig. Den er ikke bare et must. Det kommer også med mange muligheter, for bedrifter, for jobbskaping og for økonomisk vekst.

Den grønne omstillingen kan bare lykkes hvis den skjer innenfor en voksende økonomi. Det krever at enkeltpersoner og bedrifter har evnen til å handle, investere og produsere på en mer klimavennlig måte, og dermed øke den samlede velstanden.

Det vi ser på mange steder, ikke minst i Norden, er den grønne industrielle omstillingen. Vi ser at virksomheter går i front, videreutvikler sektorer og samarbeider med myndighetene, eksempelvis innen elektrifisering og grønn innovasjon.

Raskere utvikling

Det viser ingen motsetninger for interesser og mål blant myndighetene og selskaper ikke er motstridende. Med tett og godt samarbeid er det mulig å oppnå bedre og raskere resultater.

Nye forretningsmodeller må utvikles og med nyskaping i en større skala kan vi oppnå en hastighet i endringsprosesser som vi ikke har sett tidligere. Vi det gjelder å handle raskt. Vi trenger en fortgang i det grønne skiftet.

Det er derfor spennende å se en konferansesal fullpakket med så mange som daglig jobber med dette og interessant å høre om testarenaen som skal skapes i Norge.

Jeg tror det er områder som gir grunnlag for tettere samarbeid mellom næringsliv og myndigheter. Ved å sette oss strategiske mål kan vi sammen skape nye muligheter.

Men det handler ikke bare om de nordiske landene, selvfølgelig. Luftfart er en global industri. Internasjonale avtaler og regler er avgjørende.

André Küüsvek (til venstre), President & CEO i Nordic Investment Bank, i samtale med Niels Arentzen, Nordic Manager of Commercial Aircraft Sales, Beta Technologies. I bakgrunnen ses en modell av det helelektriske sjøflyet NOEMI som er under utvikling av Elfly-gruppen ved Torp flyplass. Foto: Urban Sky
Europa er ledende

Europa er en leder og en pådriver innen luftfartstransformasjon, og EU har lenge tatt en framtredende rolle for å redusere klimautslippene.

Under det svenske formannskapet i EU vedtok EU strengere og mer omfattende virkemidler, ved å avslutte fri tildeling av tillatelser til flyselskaper med EU ETS (EU Emissions Trading System - EU Climate Action) og pålegge bruk av bærekraftig luftfart drivstoff [Sustainable Aviation Fuel, SAF red. anm] med en ny lovgivning, ReFuelEU Aviation.

Avskaffer flyavgift
I lys av dette, og for å ytterligere forbedre konkurranseevnen til luftfartssektoren, kommer regjeringen i Sverige til å avskaffe den svenske flyavgiften i det kommende budsjettet.

Ved å eliminere disse avgiftene vil det også øke flyselskapenes evne til å investere i nye klimasmarte teknologier, som er viktig for å styrke konkurranseevnen i luftfartssektoren.

Flyplasser har også høy prioritet for den svenske regjeringen. Det statseide selskapet Swedavia eier og driver 10 flyplasser i det nasjonale nettverket av sentrale flyplasser, som bidrar til å øke tilgjengeligheten og bærekraftig vekst for Sverige.

Siden 2020-tallet har Swedavias egne aktiviteter og samtlige 10 flyplasser vært fossilfrie. Noen av ministrene under det uformelle statsrådsmøtet i Stockholm trodde ikke det var mulig.

Noen ganger kan vi diskutere hva framtiden vil bringe. Hvis nordiske land i praksis viser at overgangen ikke handler om noe som skal skje en gang i framtiden, men at det skjer nå, vil utviklingen raskt endre oppfatningen og samtalene i det politiske landskapet.

Konsernsjef i Avinor, Abraham Foss (til venstre) og luftfartsdirektør i Luftfartstilsynet, Lars E. de Lange Kobberstad, er i godt i gang med planene for en internasjonal arena for testing av null- og lavutslippsluftfart. Etter planen skal flysystemene testes ut på Avinors 43 lufthavner, samtidig med operativ drift på flyplassene over hele landet. Foto: Urban Sky
Dobler tilskudd til ikke-statlige lufthavner

I tillegg til de 10 statseide flyplassene, har Sverige mer enn 30 ikke-statlige flyplasser over hele landet, hovedsakelig drevet av kommuner og regioner.

Noen få av dem er private og vi iverksetter tiltak for også å styrke deres vilkår og konkurranseevne, spesielt for ikke-statlige regionale lufthavner. De vil motta doble statlige tilskudd til driften fra og med i år.

Samtidig krever vi at flyplasser som mottar statlig tilskudd aktivt bidrar i utviklingen mot en fossilfri drift.

Stort marked for SAF

Regional luftfart har en klar tidsplan for å erstatte fossilt flydrivstoff med bærekraftig løsninger innen EU. Det bidrar til å skape et europeisk marked for bærekraftig luftfart med bruk av SAF.

Kravene til økt innblanding av SAF vil øke dramatisk i løpet av få år. Det vil resultere i nye forretningsmuligheter for produksjon av SAF i Europa.

Etterspørselen vil også øke globalt på grunn av ICAO-vedtak. Det legges store planer for produksjon av SAF på en global basis, og jeg er veldig glad for at vi har flere planer for produksjon av SAF i de nordiske landene, i Sverige, og som jeg forstår, det er planer for SAF-produksjon også i Norge.

Bærekraftig flydrivstoff er nøkkelen i den integrerende overgangen til luftfart, både på kort og lang sikt. SAF er tilgjengelig nå og har en umiddelbar positiv innvirkning på flyets karbonavtrykk.

Væridion stilte i år med et helt team under ZERAC24-konferansen, som her flankerer Hans Jørgen Elnes, som er en av landets fremste flyanalytikere, med bakgrunn fra blant annet Ryanair og Quatar Airways. Fra venstre gründer og CEO Ivor van Dartel, Talo Stokten, (Hans Jørgen Elnes), Thorsten Luft og Ivon van Dartel. Foto: Urban Sky
Første fase med elektrifisert luftfart

Vi er i den første fasen av elektrifisert luftfart. Det skjer regionalt, på kortere distanser. Vi trenger ulike teknologiske løsninger for å redusere utslipp. SAF er definitivt en av dem.

Når vi snakker om elektrisk luftfart, hadde jeg forrige måned gleden av å delta på Heart Aerospace Hanger Day i Gøteborg hvor flyprodusenten avduket sitt første fullskala demonstrasjonsfly [Heart X1 red. anm] som markerer en viktig milepæl i utviklingen av et regionalt hybridelektriske passasjerfly.

Jeg tror Simon McNamara [direktør for regjering og industri i Heart Aerospace. red. anm] vil snakke om det i sitt foredrag. Jeg var begeistret og var veldig glad for å delta på arrangementet og med mine egne øyne oppleve en del av framtidens luftfart som nå er i utvikling.

Det er veldig lovende å se, ettersom introduksjonen av batteridrevne elektriske passasjerfly og hybridfly vil redusere utslippene på regionale ruter betydelig, bidra til en mer bærekraftig luftfartssektor og samtidig styrke tilgjengeligheten.

Skaper nye flyruter

De nordiske landene er godt posisjonert for tidlig tilpasning av en elektrisk luftfart. 

Overgangen til grønn luftfart vil skape muligheter for å etablere nye ruter, spesielt mellom mindre regionale flyplasser ved også å styrke rutenettverket.

Det erstatter ikke bare allerede eksisterende ruter. Det skaper bedre tilgjengelighet og flere flyruter mellom våre to land, Norge og Sverige, og de nordiske landene også. Så utviklingen vil skape nye muligheter.
Konsernsjef i Avinor, Abraham Foss, forteller om planene for å etablere Norge som testarena for null- og lavutslippsfly. Foto: Urban Sky
Vil fjerne barrierer
Den svenske regjeringen jobber aktivt for å fjerne barrierer og fremme nødvendige grep for å bidra til utvikling og kommersialisering av elektrisk luftfart.

Som jeg nevnte innledningsvis, og som Jon-Ivar også berørte, er den nordiske erklæringen for elektrisk luftfart et veldig viktig skritt for å styrke engasjementet, styrke samarbeidet og for å faktisk se hva vi kan gjøre for å styrke mulighetene for vår luftfartsindustri til å bli verdens ledere innen nøkkelteknologi knyttet til elektrisk luftfart.

Så nok en gang takk for invitasjonen. Takk, Jon-Ivar, for godt samarbeid mellom svenske og norske myndigheter. Vi møtes mange ganger, Jon-Ivar og jeg, og til tross for ulike temaer på agendaen, der vi også møter andre nordiske kollegaer, ender samtalen ofte opp med å snakke om elektrisk luftfart.

Nordisk enighet

Vi kan diskutere EU-tiltak på alle noder. Men mot slutten av diskusjonene kommer ofte spørsmålene: Hva er neste skritt på luftfart, og hva er neste skritt for å styrke markedet?

Det er derfor jeg var så glad og stolt da vi var vertskap for dette nordiske ministermøtet under det svenske presidentskapet i Nordisk Ministerråd i år, at vi sammen med våre nordiske kolleger kan bli enige om deklareringen for elektrisk luftfart.

Jeg er overbevist om at det å bringe private og offentlige interessenter sammen som i dette arrangementet, er en oppdkrift for å skape en fossilfri og komparativ luftfartssektor.

Så jeg ønsker dere en vellykket dag. Jeg er veldig glad for å se dere og nysgjerrig på å høre rapporter fra konferansen. Takk igjen for invitasjonen».

[Foredraget er transkribert, oversatt fra engelsk og noe forkortet. Se videoklipp med hele foredraget. red. anm]

Oppdatert 
21.10.2024 7:22
 Artikler om 
Luftfart

Flere artikler om 

Luftfart

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.