venske Heart Aerospace tar et lite kvantesprang og redesigner ES-30 med ny hybridløsning. To elmotorer kombineres med to turboprops.
Selskapet fortsetter byggingen av fullskala prototype av ES-30 på Säve flygplats i Göteborg i 2024. Etter planen skal den fraktes med skip til USA for første ubemannede testflygninger i i 2025 og første bemannede testflygninger i 2026.
Den nye hybridløsningen reduserer vekten av ES-30, og er ifølge Heart enklere og mer kostnadseffektiv.
Heart utvider med tech-senter i USA
Samtidig som selskapet etablerer nytt forsknings- og utviklingssenter i USA, ansettes Benjamin Stabler fra SpaceX som CTO med umiddelbar virkning. Han får ansvaret for å rekruttere et team på 20 personer ved det nye senteret i Los Angeles som får fokus på utviklingen av Hearts hybridelektriske framdriftssystem og andre nøkkelteknologier.
«Stabler bringer mye erfaring og ekspertise til Heart Aerospace, etter å ha ledet maskinvare- og programvareteamet ved Crew Dragon-programmet på SpaceX og fungert som medgründer av Parallel Systems, utvikler av automatiserte, batterielektriske godsvogner», ifølge Heart.
«Vi har en spennende tid foran oss når vi går inn i en ny fase av maskinvaretesting, og jeg er henrykt over at Ben slutter seg til teamet vårt. Hans erfaring og lidenskap for innovasjon er akkurat det Heart trenger for å gå videre i vårt oppdrag om å dekarbonisere og demokratisere flyreiser, sier medgründer og CEO i Heart Aerospace, Anders Forslund.
Nullutslipp på korte flygninger
I den nye konfigurasjonen har selskapet fjernet en turbogenerator bakerst i flykroppen. Det gir plass til en nedskalert batteripakke som driver to elmotorer som er dimensjonert for flygninger på inntil 108 nm (200 km).
Andre spesifikasjoner for ES-30 er som før: Null CO2-utslipp på korte ruter inntil 200 km og rekkevidde på 800 km med 25 pax. I den nye hybridløsningen er det ikke behov for en tung «batteripod» under buken. Støttestag under vingene er tatt bort og det samme gjelder vinglets.
«Et nytt og innovativt hybrid framdriftssystem» omfatter et par turbopropmotorer som aktiveres når cruisefasen utvides og er lokalisert på yttersiden av elmotorene på flyvingene.
«Den enkleste måten å gjøre det på er å designe en turboprop og designe et elektrisk fly og sette [begge drivlinjer] på samme vinge», sier Anders Forslund til Flight Global. Han er begeistret for den nye hybridløsningen.
Velger hyllevare
Opprinnelig utviklet Heart sin egen elektriske motor, men velger nå hyllevare. Foreløpig avstår selskapet å offentliggjøre noen aktuelle leverandører. Et mulig alternativ er PT6-motoren fra Pratt & Whitney Canada.
Heart er i kontakt med forskjellige leverandører og opplyste i mars 2023 at de jobber med BAE Systems for å definere batterisystemet til ES-30.
I den nye versjonen framstår ES-30 langt mer aerodynamisk. Utseendemessig har regionalflyet fått klare fellestrekk med andre turboprops som kanadiske DHC Dash 8, som Widerøe i dag betjener på mange av sine ruter, og franske ATR 72.
Typesertifisering i 2028
Med ny kurs i utviklingen øker Heart Aerospace trolig sjansene til å kunne tilby ES-30 som en nedskalert etterfølger til Dash 8 for Widerøe på norske kortbaneruter.
Widerøe sikret seg i 2023 kontrakt for de fleste subsidierte flyruter, såkalt FOT-ruter, som gjelder i perioden 2024 til oktober 2027/2028. Heart tar sikte på typesertifisering i 2028, og ES-30 vil imidlertid neppe være klar i markedet når FOT-rutene legges ut på anbud neste gang.
Eies av USA-registret selskap
Heart Aerospace ble etablert i Göteborg i 2019, men den svenske virksomheten eies i dag av Heart Aerospace Inc – et Delaware-registrert selskap med base på Palo Alto, California.
«Å bygge opp det «lokale økosystemet» og «å ha støvler på bakken i USA» vil muliggjøre bedre engasjement med regulatorer, nøkkelkunder som United Airlines og politiske beslutningstakere», forklarer Anders Forslund overfor Flight Global.
«Et endelig samlebånd i USA er også sannsynlig», legger han til.
250 bestillinger av ES-30
Med Stablers utnevnelse som CTO kan Forslund gå over fra en midlertidig teknisk ledelse til å fokusere mer på sine oppgaver som toppleder.
«Vi har en spennende tid foran oss når vi går inn i en ny fase av maskinvaretesting», sier Forslund til Flight Global.
«Etableringen av vår amerikanske FoU-hub betyr vår forpliktelse til å skyve grensene for innovasjon innen luftfart. Vi jobber med en løsning vi kaller uavhengig hybrid framdrift, og vi har som mål å demonstrere elektrisk flyging i løpet av neste år».
Heart har foreløpig registrert 250 bestillinger på ES-30, med opsjoner og rettigheter for kjøp av ytterligere 120 fly. I tillegg har selskapet intensjonsavtaler for ytterligere 191 enheter av regionalflyet med inntil 30 seter.