o måneder før Luftsportstinget i april overlater generalsekretær John Eirik Laupsa roret i Norges Luftsportforbund (NLF) til sin kontorsjef, Jostein Tangen, som blir konstituert som generalsekretær fra 1. februar 2025.
I snart 13 år har John Eirik Laupsa ledet utviklingen av luftsportsnorge, med modernisering og effektivisering av forbundet. Det har vært en periode på høygir siden Tore Båsland takket for seg og overlot ledelsen av NLF i 2011.

Kan bli en sterkere stemme
Lederskiftet kan bidra til et sterkere fokus på lokalregionale flyplasser og anlegg som står i fare for å bli nedlagt og nedbygget.
8 flyplassanlegg står oppført på «Rødlista 2024» til AIR24, deriblant Kjeller og Fagernes, to lufthavner som henholdsvis eies av Forsvarsdepartementet (90 prosent) og Avinor (100 prosent).

Med John Eirik Laupsa i en ny rolle som rådgiver, kan NLF få en sterkere stemme overfor Regjeringen og partiene på Stortinget. Det er langt på overtid, for situasjonen har de siste årene utviklet seg i negativ retning for flere av landets største luftsportsmiljøer, der Voss, Kjeller og Jarlsberg i verste fall kan bli hardt rammet.
Utelater rapport og varsel
I år feirer Nedre Romerike Flyklubb (NRFK) 70-årsjubileum siden de første sivile klubbflygningene ble gjennomført på Kjeller. Etter nedleggelsen av Fornebu i oktober 1998 med samtidig flytting av Oslo lufthavn til Gardermoen, har Kjeller tatt steget fra å være en nødhavn til å bli et rikssenter for motorflygning og en nasjonal hovedflyplass for allmennflygning.
I statsbudsjettet for 2025 foreslo Regjeringen 7. oktober 2024 å øke forsvarsbudsjettet med 19,2 milliarder ekstra, til over 110,1 mrd. kroner. Hele motivet for nedlegging og salg av Kjeller flyplass faller dermed bort, med referanse til Langtidsplanen for Forsvaret vedtatt av Stortinget i 2016.

Usikkerhet om hva Forsvaret vil gjøre med Kjeller flyplass framover fikk ingen betydning for flertallet i Lillestrøm bestående av Venstre, Høyre og Ap som to dager seinere, 9. oktober 2024, stemte for å igangsette en utredning med full utbygging av Kjeller flyplass uten luftfart og luftsport til stede.
Det var 3. saksframlegg og forsøk fra kommunedirektøren i Lillestrøm på å igangsette arbeidet med en kommunedelplan for Kjeller flyplass. Heller ikke denne gang viste hun til et brev fra Kongsberg/KAMS til Lillestrøm sommeren 2023 hvor selskapet ber om å beholde minst 400 meter av rullebanen på Kjeller for å videreføre sine aktiviteter med 400-500 ansatte.

Kommunedirektøren viste heller ikke til rapporten fra Avinor fra 2021 om «Utredning av permanent løsning for småvirksomheten i Oslo-området» eller innsigelsen/innspillet fra Luftfartstilsynet til Skedsmo kommune fra 2014–2015 med sterk advarsel mot en kommuneplan med storstilt utbygging av Kjeller flyplass uten at det finnes en erstatningsflyplass for Fornebu, eller forsåvidt også Kjeller som har fungert som erstatningsflyplass for Fornebu i snart 30 år.
Ifølge medlemmer i Utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget har Forsvaret og Forsvarsbygg satt full brems på avhending og salg av militære flyplassanlegg og andre forsvarseiendommer. I Bodø vil Forsvaret utnytte sin opsjon om å kjøpe tilbake deler av flyplassen fra Avinor.
1 flygning per time på Jarlsberg
På Jarlsberg risikerer luftsportsmiljøet at antallet flybevegelser reduseres til maksimalt 1 per time etter at flygekontrolltjenesten ble satt ut på anbud. Avinor Flysikring vant kontrakten, men som følge av anbudsprosessen har Sandefjord lufthavn (SLH) varslet en nedbemanning i tårnet på Torp, som kan innebære store konsekvenser for tilgangen til allmennfly ved Jarlsberg og Torp.

Voss lufthavn ble sammen med resten av området på Bømoen avhendet og solgt av Forsvarsbygg for 41 millioner i 2012. To lokale entreprenørselskaper kjøpte området og har over mange år utformet forslag til en reguleringsplan med omfattende utbygginger i området, stikk i strid med forutsetningene ved salget.
Nå risikerer Voss fallskjermklubb, flyklubber og helikopterselskaper å bli kastet ut fra Bømoen etter at Voss herad i fjor sommer vraket hele utkastet fra entreprenørselskapene til fordel for luftsportsmiljøet og bruk av Bømoen som et natur- og rekreasjonsområde for innbyggerne.
«Ingen dramatikk»
«Både John Eirik og Jostein har lang fartstid i NLF, og det er ingen dramatikk når John Eirik nå sier ‘Your controls’ til Jostein», ifølge NLF. Likevel kommer exiten overraskende på mange.
Med det brå lederskiftet i NLF får luftsportsklubber i hele Norge kort tid til å tenke gjennom hvordan de best kan bidra til å stake ut kursen videre for forbundet når mandatene møtes på Værnes 5. april, på dagen 116 år og 11 måneder siden Norsk Luftseiladsforening ble etablert som norsk avdeling av FAI.

«Jeg har hatt gleden av å lede en administrasjon med dyktige, engasjerte og motiverte kollegaer i snart 13 år. Samarbeidet med tillitsvalgte, og da primært Luftsportstyret, har også vært svært givende. Vi har nådd mange mål sammen, men det er også mange utfordringer vi har kjempet mye for, og fortsatt må kjempe for, som er svært krevende. Uten å gå inn på enkeltsaker vil jeg spesielt nevne anlegg. Vi opplever at tilgangen både på flyplasser og plass i luftrommet stadig blir vanskeligere. Også i min nye rolle som rådgiver kommer jeg til å være med å jobbe for disse viktige sakene. At jeg nå tar initiativ til at nye krefter tar lederrollen i administrasjonen er det for å sikre kontinuitet og kompetanse og også at jeg selv har sterkt ønske om å jobbe litt annerledes enn arbeidshverdagen har vært de siste årene», forteller John Eirik Laupsa på NLFs nettsider.
Lang merittliste
Merittlisten til John Eirik Laupsa som generalsekretær i NLF er lang. I 2015 vedtok Bærum kommunstyre en reguleringsplan som omfattet Kilen sjøflyhavn på Fornebu. Året etter ble vedtaket stadfestet av regjeringen.

Sjøflymiljøet vant fram i striden med god hjelp av ivrige ansatte i Flynytt og NLF. Kilen er i dag «anerkjent som en av Europas fremste sjøflymiljøer og et av svært få nostalgiske elementer som er igjen fra landets første [rettelse: Kjeller er offisielt landets første hovedflyplass før Fornebu ble åpnet i 1939. red. anm] hovedflyplass», ifølge nettsidene til Kilen sjøflyklubb.
Etter implementering av EASA gjennom EØS-avtalen ble det ikke lengre mulig for NLF å videreføre utstedelse av sertifikater og rettigheter på vegne av Luftfartstilsynet. NLF førte en lang kamp for å overbevise myndighetene om en videreføring av ansvaret. Gleden var derfor stor i luftsportsnorge da Norsk Luftsportstilsyn (NLT) ble opprettet i 2016 med en separat myndighetsfunksjon, uavhengig av NLF, men med tilhold i samme lokaler.
«Det brenner på dass»
Med John Eirik Laupsa som pådriver har også NLF også gjennomført en modernisering og effektivisering med forenklet seksjonsoppdeling. To av seksjonene er sammenslått til én; Motor- og sportsflyseksjonene har fått felles fagsjef der et av målene er økt flysikkerhet.

Sjelden har uttrykket «det brenner på dass» vært mer aktuelt for mange luftsportsutøvere. Det kan bli en tøff start for den nye generalsekretæren i NLF. Jostein Tangen er imidlertid god rustet og «varm i trøya» etter mange år i forbundet.
Regjeringen med stort ansvar
Når mange lokalregionale flyplasser og landets største fly- og fallskjermklubber står i fare for å bli visket ut fra kartet, er det god grunn til å rigge seg for å møte utfordringene.
Foreløpig har ikke NLF lykkes med å kommunisere innsatsen og verdien som flyklubber og flymiljøer bidrar med i utdanning av piloter og flyteknikere over hele landet.
Regjeringen har på sin side et stort ansvar for å sette flysikkerheten øverst på agendaen med en sunn utvikling av norsk luftsport og luftfart.