uftforsvaret sikter seg inn for finale og landing på Kjeller med etablering av Luftforsvarets logistikksenter. Det nye senteret er et resultat av sektorreformen F24 og overtar mer enn 200 ansatte fra dagens FMA Luftkapasiteter og Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO).
Dette skjer få måneder etter at Forsvarsmateriell innførte ny toppstruktur med virkning fra 1. juni 2024, med mål om å «forberede etaten for å håndtere flere og større oppdrag i en endret verden».
Det nye senteret på Kjeller flyplass vil få et stort ansvar. Luftforsvarsstaben tar sikte på å styrke den operative driften i hele Luftforsvaret.
Vil merke endringer godt
For Luftforsvaret vil endringene merkes godt. Den nye avdelingen på Kjeller flyplass opprettes i grenstrukturen rett under Luftforsvarsstaben som er lokalisert på Rygge og i Bodø.
Som en del av omstillingsprosessene vil flere hundre ansatte i FMA Luftkapasiteter og FLO ta steget over til Luftforsvaret.
«Vi samler de nødvendige menneskene for flysystemene vi har, og gjør at bakkeressurser blir enklere med en ny sjef. Dette vil gi økt operativ evne», sier sjef for Luftforsvarsstaben og nestkommanderende i Luftforsvaret, Kenneth Øvland, til Forsvarets Forum.
Samme arbeidsplasser som i dag
Mange av de som skal flyttes fra FMA Luftkapasiteter til den nye avdelingen Luftforsvarets logistikksenter vil beholde Kjeller som arbeidsplass inntil videre.
Ifølge et stortingsvedtak fra 15. nov. 2016 skulle Forsvarets aktivitet legges ned i løpet av 2023. Foreløpig er effektuering av vedtaket utsatt til 2026.
Tanken bak forslaget om nedleggelse av militær aktivitet på Kjeller var avhending og salg, med en mulig salgsgevinst som skulle brukes til å styrke stridsevnen i Forsvaret, ifølge daværende forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide (H). Hun fikk støtte fra daværende leder for Utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget, Annichen Huitfeldt (Ap).
Kilder i Regjeringen Solberg opplyste til Norges Luftsportforbund (NLF) like før behandlingen i Stortinget at en mulig utsettelse som omhandlet Kjeller flyplass i LTP-en ikke var aktuelt.
I januar 2018 startet Forsvarsbygg en salgsprosess med en salgsannonse som omhandlet Kjeller flyplass på sine nettsider.
Forsinket nedlegging av militær aktivitet på Kjeller skyldes klargjøring med testflygninger før levering av norske F-16 til Romania og Ukraina.
Kilder i Forsvaret opplyser at det kan være behov for å bli værende på Kjeller enda lengre, og nevner 2028 og 2030. Det skaper usikkerhet rundt framtidig lokalisering av arbeidsplassen til flere hundre ansatte i Forsvaret og forsvarsindustrien på Kjeller.
– Brorparten sitter på Kjeller i dag, og de vil ikke merke noe forskjell. Vi får se i 2026 hva som skjer, sier Øvland til Forsvarets Forum.
Vil styrke Luftforsvaret
Etableringen av Luftforsvarets logistikksenter, som foreløpig er arbeidstittelen på den nye avdelingen i Luftforsvaret, kan bidra til enklere og raskere beslutningsprosesser med andre enheter i Forsvaret og forsvarsindustrien på Kjeller: Kongsberg Defence & Aerospace (KDA), Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS), Leonardo (med hovedlager for norske redningshelikoptre) og Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI), foruten et samarbeid med Lockheed Martin med produksjon av deler til F-35.
Det nye logistikksenteret på Kjeller forventes å være operativt allerede fra 1. mai 2025. Fordelene er mange, ifølge nestkommanderende i Luftforsvaret.
– I teorien vil vi ha flere tilgjengelige fly, at bakkesystemer er operative og tilgjengelige og ikke er nede fordi man må bestille en plass, og noen ting andre steder. Det blir også mindre byråkrati, sier Øvland til Forsvarets Forum.
Overtar driftansvaret i Luftforsvaret
Det nye logistikksenteret på Kjeller vil fra 1. mai neste år få ansvar for store deler av den operative driften i Luftforsvaret.
– Rolle, ansvar og myndighet har vært spredt på Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO), Forsvarsmateriell (FMA), Forsvarsbygg og Luftforsvaret med flere. Nå får sjef for Luftforsvaret ansvaret, forklarer Harald Roen, som er delprosjektleder for F24 i Luftforsvaret.
«Ser fram til å lande dette»
– Det er viktig for oss at det fungerer på en god måte. Vi er fornøyde med de som kommer fra FLO og FMA, som er drevne dyktige mennesker. Vi er avhengig av dem for å få dette til å virke, og ser fram til å lande dette. Det er en god ting for Luftforsvaret, sier Øvland.
Målet er økt operativ evne. Nylig sa flere forskere ved Forsvarets forskningsinstitutt at mange slike målsettinger i forsvarssektoren er for vage. Med ny avdeling vil Luftforsvaret ta grep og forbedre tilstand.
Etableringen av det nye logistikksenteret fra 1. mai neste år skal føre til at materiellet blir mer tilgjengelig.
– Vi har funksjoner for kontinuerlig luftdyktige fly, bakkeutstyr, luftvern og deler Luftforsvaret trenger, i tillegg til en rekke andre funksjoner, sier Harald Roen til Forsvarets Forum.
Han opplyser at enkelte ansatte får samme oppgaver som de har i dag. Samtidig vil det bli opprettet nye stillinger på områder der det er behov for nye funksjoner og gjøremål.