L

uftforsvaret sikter seg inn for finale og landing på Kjeller med etablering av Luftforsvarets logistikksenter. Det nye senteret er et resultat av sektorreformen F24 og overtar mer enn 200 ansatte fra dagens FMA Luftkapasiteter og Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO).

Dette skjer få måneder etter at Forsvarsmateriell innførte ny toppstruktur med virkning fra 1. juni 2024, med mål om å «forberede etaten for å håndtere flere og større oppdrag i en endret verden».

Innfasing av F-35 i Luftforsvaret ble planlagt og forberedt av ansatte i FMA Luftkapasiteter på Kjeller. Nå blir over 200 ansatte i FMA og FLO med når Luftforsvarets logistikksenter lander og etableres på flyplassen. Her ses fire F-35 fra 332 skvadronen til 132 luftving på Ørland flystasjon utenfor trøndelagskysten. Foto: Forsvaret/Onar Digernes Aase

Det nye senteret på Kjeller flyplass vil få et stort ansvar. Luftforsvarsstaben tar sikte på å styrke den operative driften i hele Luftforsvaret.

Vil merke endringer godt

For Luftforsvaret vil endringene merkes godt. Den nye avdelingen på Kjeller flyplass opprettes i grenstrukturen rett under Luftforsvarsstaben som er lokalisert på Rygge og i Bodø.

Som en del av omstillingsprosessene vil flere hundre ansatte i FMA Luftkapasiteter og FLO ta steget over til Luftforsvaret.

Sjef for Luftforsvarsstaben og nestkommanderende i Luftforsvaret, Kenneth Øvland, ser fram til å lande Luftforsvarets logistikksenter på Kjeller flyplass. «Det er en god ting for Luftforsvaret», sier han til Forsvarets Forum.

«Vi samler de nødvendige menneskene for flysystemene vi har, og gjør at bakkeressurser blir enklere med en ny sjef. Dette vil gi økt operativ evne», sier sjef for Luftforsvarsstaben og nestkommanderende i Luftforsvaret, Kenneth Øvland, til Forsvarets Forum.

Samme arbeidsplasser som i dag

Mange av de som skal flyttes fra FMA Luftkapasiteter til den nye avdelingen Luftforsvarets logistikksenter vil beholde Kjeller som arbeidsplass inntil videre.

Flyteknikere arbeider med F-16 hos KAMS på Kjeller flyplass. Foto: Forsvaret/Mathias Kartveit Mikalsen

Ifølge et stortingsvedtak fra 15. nov. 2016 skulle Forsvarets aktivitet legges ned i løpet av 2023. Foreløpig er effektuering av vedtaket utsatt til 2026.

Tanken bak forslaget om nedleggelse av militær aktivitet på Kjeller var avhending og salg, med en mulig salgsgevinst som skulle brukes til å styrke stridsevnen i Forsvaret, ifølge daværende forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide (H). Hun fikk støtte fra daværende leder for Utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget, Annichen Huitfeldt (Ap).

Kilder i Regjeringen Solberg opplyste til Norges Luftsportforbund (NLF) like før behandlingen i Stortinget at en mulig utsettelse som omhandlet Kjeller flyplass i LTP-en ikke var aktuelt.

Hele flyplassområdet på Kjeller utgjør 1 100 dekar. 91 dekar (10 prosent) ble i full hemmelighet solgt til eiendomsutvikler Aspelin Ramm i en salgsprosess som ble igangsatt av Forsvarsdepartementet og det nye statsaksjeselskapet AIM Norway før Stortinget vedtok LTP-en (Langtidsplanen for Forsvaret) 15. nov. 2016. Foto: AIR24

I januar 2018 startet Forsvarsbygg en salgsprosess med en salgsannonse som omhandlet Kjeller flyplass på sine nettsider.

Forsinket nedlegging av militær aktivitet på Kjeller skyldes klargjøring med testflygninger før levering av norske F-16 til Romania og Ukraina.

Kilder i Forsvaret opplyser at det kan være behov for å bli værende på Kjeller enda lengre, og nevner 2028 og 2030. Det skaper usikkerhet rundt framtidig lokalisering av arbeidsplassen til flere hundre ansatte i Forsvaret og forsvarsindustrien på Kjeller.

– Brorparten sitter på Kjeller i dag, og de vil ikke merke noe forskjell. Vi får se i 2026 hva som skjer, sier Øvland til Forsvarets Forum.

062 var det siste redningshelikopteret av typen Sea King som ble oppgradert i 2019. Hensikten var å forlenge levetiden til Sea King for å lette innfasingen av det nye redningshelikopteret AW101. Foto: AIR24
Vil styrke Luftforsvaret

Etableringen av Luftforsvarets logistikksenter, som foreløpig er arbeidstittelen på den nye avdelingen i Luftforsvaret, kan bidra til enklere og raskere beslutningsprosesser med andre enheter i Forsvaret og forsvarsindustrien på Kjeller: Kongsberg Defence & Aerospace (KDA), Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS), Leonardo (med hovedlager for norske redningshelikoptre) og Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI), foruten et samarbeid med Lockheed Martin med produksjon av deler til F-35.

Det nye logistikksenteret på Kjeller forventes å være operativt allerede fra 1. mai 2025. Fordelene er mange, ifølge nestkommanderende i Luftforsvaret.

– I teorien vil vi ha flere tilgjengelige fly, at bakkesystemer er operative og tilgjengelige og ikke er nede fordi man må bestille en plass, og noen ting andre steder. Det blir også mindre byråkrati, sier Øvland til Forsvarets Forum.

Overflygning av kampflyet F-35 på Kjeller i 2022. Foto: AIR24
Overtar driftansvaret i Luftforsvaret

Det nye logistikksenteret på Kjeller vil fra 1. mai neste år få ansvar for store deler av den operative driften i Luftforsvaret. 

– Rolle, ansvar og myndighet har vært spredt på Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO), Forsvarsmateriell (FMA), Forsvarsbygg og Luftforsvaret med flere. Nå får sjef for Luftforsvaret ansvaret, forklarer Harald Roen, som er delprosjektleder for F24 i Luftforsvaret.

«Ser fram til å lande dette»

– Det er viktig for oss at det fungerer på en god måte. Vi er fornøyde med de som kommer fra FLO og FMA, som er drevne dyktige mennesker. Vi er avhengig av dem for å få dette til å virke, og ser fram til å lande dette. Det er en god ting for Luftforsvaret, sier Øvland.

Yellow Sparrows i en militær hangar påKjeller etter trening dagen før Flydagen 2017. Fra venstre piloter i oppvisningsteamet: Dag «Surf» Simastuen, Pål Fredriksen, André Winther og Hallgeir Bjørkestøl (Erlend Hagen var ikke tilstede). Foto: AIR24

Målet er økt operativ evne. Nylig sa flere forskere ved Forsvarets forskningsinstitutt at mange slike målsettinger i forsvarssektoren er for vage. Med ny avdeling vil Luftforsvaret ta grep og forbedre tilstand.

Etableringen av det nye logistikksenteret fra 1. mai neste år skal føre til at materiellet blir mer tilgjengelig.

– Vi har funksjoner for kontinuerlig luftdyktige fly, bakkeutstyr, luftvern og deler Luftforsvaret trenger, i tillegg til en rekke andre funksjoner, sier Harald Roen til Forsvarets Forum.

Han opplyser at enkelte ansatte får samme oppgaver som de har i dag. Samtidig vil det bli opprettet nye stillinger på områder der det er behov for nye funksjoner og gjøremål.

Oppdatert 
14.12.2024 21:59
 Artikler om 
Luftmakt

Flere artikler om 

Luftmakt

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.