eart Aerospace henter inn 300 millioner SEK. Blant investorene er klimafondet Breakthrough Energy Ventures og American United Airlines, verdens 4. største flyselskap med en flåte på 765 fly i 2018.
United Airlines har i forbindelse med investeringen lagt inn en bestilling på 200 fly med opsjon på ytterligere 100 fly, sammen med regionale Mesa Airlines som har base i Phoenix, Arizona.
«Dette er verdensbegivenhet for oss», uttaler CEO Anders Forslund til TT/SvD.
Heart Aerospace er et startup-selskap fra 2018 lokalisert på Säve nord for Göteborg og utvikler SE-19, en helelektrisk regionalt miniairliner med plass til 19 passasjerer og rekkevidde på omlag 400 km.
«Vi var to personer i dette selskapet så sent som i 2019. Nå har vi et team i verdensklasse og har snart rekruttert 50 personer», opplyser Anders Forslund.
«Vi var to personer i dette selskapet så sent som i 2019. Nå har vi et team i verdensklasse og har snart rekruttert 50 personer».
Gründeren forteller at den nye kapitalen gir selskapet muligheter til å utvikle ny industri og ny infrastruktur, både i Sverige og internasjonalt.
Den nye kapitalen gir selskapet muligheter til å utvikle ny industri og ny infrastruktur
Opprinnelig var SE-19 myntet på markedet i Norden, og fortrinnsvis i Norge, etter at Avinor i 2018 satte som ambisiøst mål at norsk luftfart skal være 100% elektrisk innen 2040.
Anders Forslund opplever at elektrifisering og overgangen til grønn luftfart viser seg «å være veldig attraktivt over hele verden. Klimabevisstheten i luftfartsindustrien vokser og United Airlines har vært veldig framoverlent med visjonen om å være fossilfri innen 2050».
«Nå er det bare å ta teknologien vi har og montere flyet, sertifisere det og levere det til kundene i 2026», sier Anders Forslund til TT/SvD. Han sa opp forskerjobben ved Chalmers tekniska högskola i Göteborg for å utvikle og bygge ES-19.
«At Avinor sa at all norsk flytrafikk skal være elektrisk innen 2040, endret mitt liv», sier CEO Anders Forslund til TU.
Flyreiser står for 2% av de globale CO2-utslippene, ifølge Heart Aerospace som forventer at andelen øker til 12–27% innen 2050 med dagens bruk av fossilt brennstoff.
40% av verdens utslipp er fra kortdistansefly og selskapet mener at elektriske fly er løsningen, med det laveste infrastrukturelle fotavtrykket av alle transportmidler.
Heart Aerospace ser for seg at «flyreiser skal integreres i - ikke skilt fra - byene og samfunnene våre. Våre utslippsfrie og støyvennlige fly kan operere på rullebaner med 750 meter og gjøre nytt bruk av det store nettverket av småflyplasser nær sentrum».
Målet er å være sertifisert for passasjertrafikk i 2025. Etter planen skal mini-airlineren operere flere korte ruter i USA, inkludert Colorado.
«Det er veldig mange som flyr til skistedene og det er ofte små utfordrende flyplasser i mer fjellrike områder. Våre fly vil passe som hånd i hanske der».
Ifølge Anders Forslund skal ES-19 være på vingene og klar for første testflygninger allerede i 2024.
De siste 5-6 årene har utviklingen av elektrifiserte fly skutt fart. Ifølge konsulentselskapet Roland Berger var det per januar 2020 over 200 ulike initiativ med forskjellig modenhetsgrad som utvikler og realiserer elektriske og/eller hybridelektriske luftfartøy for persontransport. Mange av prosjektene omfatter fixed wing (fly med faste vinger) som er mest relevant for norske forhold, både i forhold til rekkevidde og kapasitet.