lyplassen som åpnet i 1987 er anlagt på et kaianlegg ved London Docklands fem kilometer fra Canary Wharf, et av verdens største finansdistrikter.
Siden 2017 er LCY blitt utvidet med ny terminal, nytt 70 000 m2 betongdekk, som tilsvarer 10 fotballbaner, med ny parallell taksebane, åtte nye flyoppstillingsplasser og et fjernstyrt flykontrolltårn. I tillegg er lengden på rullebanen utvidet fra 1008 meter til 1508 meter.
Etter utvidelsen har LCY økt kapasiteten til å ta i mot 11 millioner passasjerer og 151 000 flybevegelser årlig, som ledelsen forventer kan bli en realitet i årene fram mot 2035-2040. Det vil medføre en mulig dobling fra 2700 til 5300 arbeidsplasser ved flyplassen.
I 2019 opererte 11 flyselskaper på flyplassen med 45 destinasjoner i Europa. Samme år ble LCY kåret til «Best Airport in Europe» av Airport Council International Airport Service Quality (ASW) og «Skytrax Best Airport» i kategorien for flyplasser med et passasjertall lavere enn 5 millioner.
«London City vil være en stor ressurs for London i årene som kommer. Vi ser fram til å ta imot flere passasjerer og bygge relasjoner med nye flyselskaper slik at vi kan koble hovedstaden til flere destinasjoner og muligheter over hele verden», forteller flyplasssjef Robert Sinclair.
«Som en del av vår forpliktelse om nullutslipp vil vi også et mål om nivå 4+ karbonakkreditering og vil samarbeide med industripartnere og regjeringens nye Jet Zero Council for å posisjonere London City Airport som en leder for framtidig ren og bærekraftig luftfart».
Har størst andel av forretningsreisende
LCY på Themsens bredder har den høyeste andelen av forretningsreisende blant de større flyplassene i Storbritannia.
I følge CAA hadde LCY i oktober/november 2021 en prosentandel av forretningsreisende på 46 prosent, sammenlignet med 21 prosent på Heathrow, 11 prosent på Gatwick og 11 prosent på Stansted.
I 2019 hadde flyplassen et passasjertall på 5,1 millioner. Antallet reisende falt til 905 000 passasjerer i pandemiåret 2020.
Oppstarten i 1987 var langt mer beskjeden med totalt 15 000 passasjerer. Året etter lanserte LCY en 35 minutters bussforbindelse til London sentrum og registrerte i alt 133 000 passasjerer som reiste via flyplassen.
I dag reiser de fleste mellom London sentrum og LCY med t-banen til Docklands Light Railway (DLR) som har stasjon inne i terminalbygningen.
En viktig milepæl
«Fullføringen av denne viktige nye flyplassinfrastrukturen er en viktig milepæl og vil bidra til økt vekst. Vi ønsker velkommen nye flyselskaper og fly som vil knytte London tettere til resten av Storbritannia og til verden», sier Robert Sinclair.
Flyplassen kan skilte med et unikt 20/10-tilbud til passasjerene; De lover check-in i løpet av 20 minutter og maks 10 minutter fra landing til ombordstigning på en togforbindelse. 73 prosent av passasjerene reiste i 2019 til og fra flyplassen via offentlig transport og taxi.
Forventer sterk passasjeroppgang i 2022
I 2021 var de tre beste rutene til Edinburgh, Amsterdam og Belfast. Etter to år med pandemi og nedstengning i tre måneder, forventer LCY en sterk passasjeroppgang i 2022.
Mer enn tre fjerdedeler av 2019-rutene skal etter planen være tilgjengelige på rutenettet til London City i 2022.
Nye ruter vil omfatte Thessaloniki (Hellas nest største by), Barcelona og Milan. British Airways flytter størstedelen av sin Luxembourg-trafikk til LCY, som kommer i tillegg til fem daglige flygninger til Luxair.
London City Airport er første storflyplass i verden som etter utvidelsen kontrolleres av et fjernstyrt tårn. Det digitale kontrolltårnet har raske fiberforbindelser til operasjonssenteret Swanwick Air Control Centre i regi av NATS, som opprinnelig startet opp som National Air Traffic Control Services (NATCS) i 1962.
«Den parallelle taksebanen og de nye flyoppstillingsplassene er nøkkelkomponenter i hvordan vi planlegger å bygge en bedre og mer bærekraftig flyplass i framtiden. Det gir flyselskapene våre potensial til å ta i bruk neste generasjon av renere og mer stillegående passasjerfly på flyplassen i de kommende årene».
Flyplassen har ambisjon om å bli fullt avkarbonisert fram mot 2050, i samsvar med målet til luftfartsbransjen i Norge og resten av EU.
«De nye fasilitetene for immigrasjon og bagasje vil også forbedre vårt passasjertilbud, og sikre at London City Airport fortsetter å tilby den raskeste og mest praktiske flyplassopplevelsen i London», sier Robert Sinclair.