amferdselsminister Jon-Ivar Nygård kan logge 20 minutter etter en flytur over Lillestrøm, Fetsund og Kjeller.
«Jeg tror det er starten på nye, billigere, renere og bedre måter å fly på – og en ny vår for mange små flyplasser der folk bor. Og hvem blir ikke glad for det?», spør daglig leder for Stiftelsen ZERO, Sigrun-Gjerløw-Aasland etter omvisning og fossilfri flytur på Kjeller flyplass.
Statsråden kunne imidlertid «verken love noe eller komme med noen garantier» om framtiden til Kjeller og reisende med elfly i Oslo-området, ifølge journalisten i Romerikes Blad som var med i fotoflyet som fløy i formasjon med statsråden over flyplassen mandag 27. juni.
Kan logge 20 minutter med flytid
«Dessverre kan jeg nok ikke komme med noen nyheter i dag. […] Med bebyggelse så tett på flystripa kan jeg forstå at det her er sterke stemmer både for og imot», sier statsråd Jon-Ivar Nygård til RB like etter landing.
«Han klarte seg greit til å være første gang. Nå kan han logge 20 minutter med flytid om han skulle ønske å ta lappen på småfly i fremtida», sier instruktør og kontrollant i Oslo Flyklubb, Tom-André Paltto, til RB.
Elfly testet på Kjeller siden 2018
Statsråden fikk oppleve å fly i et 100% elektrifisert småfly fra Pipistrel i Slovenia, samme flytype som siden 2018 er blitt testet ut på Kjeller. En planlagt demotur med instruktør over Romerike i skoleflyet Diamond DA40NG ble kortet ned til 20 minutter på grunn av lavt skydekke.
Det ble likevel tid til å få en av verdens eldste flyplasser i øyesyn i en kort runde over Lillestrøm og Fetsund før retur til Kjeller. Statsråd Jon-Ivar Nygård var godt fornøyd etter landing og takket Norges Luftsportforbund for et «supert opplegg».
Like fornøyd var Sigrun-Gjerløw-Aasland i ZERO. «I dag har jeg vært i luften med dette! Det første EU-sertifiserte elflyet, først av mange som skal komme etter».
Håper på stille og utslippsfrie elfly
Hun har stor tro på at elfly er starten på ny grønn epoke for luftfarten og forteller at «Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård hadde de kuleste pilotbrillene og fikk naturlig nok holde spakene først. Nå holder han hånden på neste utlysning av FOT-ruter på kortbanenettet. Da håper jeg han tar med seg gleden over dagens trygge, stille og utslippsfrie flytur og bruker innkjøpsmakten sin».
«Vi i Miljøstiftelsen ZERO har mange forslag til hvordan. Jeg tror det er starten på nye, billigere, renere og bedre måter å fly på – og en ny vår for mange små flyplasser der folk bor. Og hvem blir ikke glad for det?», skriver Sigrun-Gjerløw-Aasland på sosiale medier etter besøket på Kjeller.
Samferdselsdepartementet har de siste tre årene utredet flere alternativer til framtidens flyplassløsning for Oslo-området. I fjor ble det klart at både Eggemoen og Rygge var uaktuelle alternativer. De to resterende alternativene er Rakkestad og Jarlsberg, to flyplasser som Norges Luftsportforbund (NLF) i lang tid har avskrevet som del av en framtidig løsning.
Regjeringen Solberg la inn et premiss om å utelate Kjeller i en utredning om framtidens flyplassløsning for Stor-Oslo som ble utført på kort tid av Oslo Economics i 2018. De anbefalte å bygge ut en helt ny flyplass på Krogstad ved kommunegrensen mellom de tidligere kommunene Sørum og Fet, og sekundært en løsning på Eggemoen. Begge anbefalingene viser seg nå å være lite gjennomførbare.
Avinor-rapport uten «entydig anbefaling»
Da Avinor i 2021 fikk oppdraget med å utrede framtidens flyplassløsning for Oslo-regionen, ble Kjeller igjen trukket inn i analyser og vurderinger. «Rapporten gir ikke en entydig anbefaling, men den styrker grunnlaget for det videre arbeidet med småflyplassaken», uttalte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til Flynytt da Avinor-rapporten ble lagt fram 10. februar i år.
«Småflymiljøet representerer grunnskolen i norsk luftfart. Vi utdanner flygere til ruteflyselskapene som flyr nordmenn på ferie og jobb, men utfører også viktig samfunnsoppdrag som for eksempel søk, redning og brannovervåking. I tillegg forventer vi at småfly vil bli mer vanlig som transportmiddel i tiårene som kommer», sier generalsekretær i NLF John Eirik Laupsa til RB.
NLF har lenge ønsket et besøk fra statsråden i håp om en avklaring om framtiden til Kjeller flyplass, som i 2022 kan feire 110 år med kontinuerlige flyaktiviteter.
En ny start for luftfarten, ifølge ZERO
«Småflymiljøet i Oslo trenger forutsigbarhet og kapasitet», forklarer Laupsa til RBs journalist. ZERO tror lokale allmennflyplasser er framtiden.