ratt & Whitney Canada satser på bakketesting i 2022 og vil gjennomføre første testflygning i 2024 av en hybrid-elektrisk Dash 8-100 demonstrator.
De Havilland Canadas merker konkurransen fra Heart Aerospace, Pipistrel, Tecnam, Aura Aero, Eviation og andre som vil posisjonere seg i markedet for regionale mini-airlinere.
Nå innleder den kanadiske flyprodusenten et samarbeid med Pratt & Whitney Canada om utviklingen av hybrid-elektriske flysystemer. Initiativet er første skritt mot en grønnere drift av Dash 8-serien med turboprops, ifølge pressemelding 15. juli 2021.
I første omgang vil De Havilland Canada integrere hybrid-elektrisk teknologi i en demonstrator av Dash 8-100, som er selve arbeidshesten innen Widerøes kortbaneflygninger.
Demonstratoren vil ta i bruk en avansert elektrisk motor og kontroller fra Collins Aerospace. Utviklingen av hybrid-elektrisk framdriftsteknologi og demonstrator-programmet støttes av Quebec og Canada med $ 163 millioner dollar.
Den nye hybrid-elektriske motorteknologien skal ifølge selskapet på sikt gi en 30% reduksjon i drivstoffforbrenning og CO2-utslipp sammenlignet med tilsvarende utgave av dagens regionale turbopropfly.
Stolte over å være en del av Canadas grønne klimaplan
«Pratt & Whitney Canada er stolte over å være en del av Canadas grønne klimaplan. Vi samarbeider med De Havilland Canada i utviklingen av hybrid-elektrisk framdriftsteknologi ved å videreutvikle et Dash 8-100 regionfly til å bli en flygende demonstrator», sier Maria Della Posta, president i Pratt & Whitney Canada.
«Hybrid-elektrisk teknologi har et stort potensial i et neste trinn for å øke effektiviteten for flymotorer, samtidig som videreutviklingen innebærer innovasjon og økonomisk vekst».
«Canada har mulighet til å ta en ledende posisjon i utviklingen av luftfartssektoren», uttaler Dave Riggs, utviklingssjef hos De Havilland Canada.
«De Havilland Canada har en arv av innovasjon som har støttet luftfart i Canada og rundt om i verden i mer enn 90 år, og vi er utrolig stolte over å være den første produsenten av regionale fly som støtter utviklingen av hybrid-elektrisk motorteknologi. Vi ser frem til å samarbeide med Pratt & Whitney Canada og myndigheter i Canada for å videreutvikle nye og klimavennlige fly med stort potensial for mer bærekraftig luftfart».
Planen er at den nye teknologien skal være skalerbar for bruk på større Dash 8-flymodeller, som Dash-8 300 og Q400.