P

ratt & Whitney Canada satser på bakketesting i 2022 og vil gjennomføre første testflygning i 2024 av en hybrid-elektrisk Dash 8-100 demonstrator.

Widerøe opererer 26 utgaver av Dash-8 100 og Q200 med 37 seter. Foto: De Havilland Canada

De Havilland Canadas merker konkurransen fra Heart Aerospace, Pipistrel, Tecnam, Aura Aero, Eviation og andre som vil posisjonere seg i markedet for regionale mini-airlinere. 

Nå innleder den kanadiske flyprodusenten et samarbeid med Pratt & Whitney Canada om utviklingen av hybrid-elektriske flysystemer. Initiativet er første skritt mot en grønnere drift av Dash 8-serien med turboprops, ifølge pressemelding 15. juli 2021.

Widerøe har fire Dash-8 300 med 50 seter og en maks hastighet på 501 km/t. Widerøe opererer Dash-8 100/Q200 og 300 på de norske kortbaneflyplassene. Foto: De Havilland Canada

I første omgang vil De Havilland Canada integrere hybrid-elektrisk teknologi i en demonstrator av Dash 8-100, som er selve arbeidshesten innen Widerøes kortbaneflygninger.

Demonstratoren vil ta i bruk en avansert elektrisk motor og kontroller fra Collins Aerospace. Utviklingen av hybrid-elektrisk framdriftsteknologi og demonstrator-programmet støttes av Quebec og Canada med $ 163 millioner dollar.

Den nye hybrid-elektriske motorteknologien skal ifølge selskapet på sikt gi en 30% reduksjon i drivstoffforbrenning og CO2-utslipp sammenlignet med tilsvarende utgave av dagens regionale turbopropfly.

Stolte over å være en del av Canadas grønne klimaplan

«Pratt & Whitney Canada er stolte over å være en del av Canadas grønne klimaplan. Vi samarbeider med De Havilland Canada i utviklingen av hybrid-elektrisk framdriftsteknologi ved å videreutvikle et Dash 8-100 regionfly til å bli en flygende demonstrator», sier Maria Della Posta, president i Pratt & Whitney Canada.

«Hybrid-elektrisk teknologi har et stort potensial i et neste trinn for å øke effektiviteten for flymotorer, samtidig som videreutviklingen innebærer innovasjon og økonomisk vekst».

«Canada har mulighet til å ta en ledende posisjon i utviklingen av luftfartssektoren», uttaler Dave Riggs, utviklingssjef hos De Havilland Canada.

Dash 8-400-flyet har plass til opptil 90 passasjerer. De Havilland Canada hadde i september 2010 produsert og solgt 983 utgaver av Dash 8-100/200/300/400 regionale fly til selskaper over hele verden. Foto: De Havilland Canada

«De Havilland Canada har en arv av innovasjon som har støttet luftfart i Canada og rundt om i verden i mer enn 90 år, og vi er utrolig stolte over å være den første produsenten av regionale fly som støtter utviklingen av hybrid-elektrisk motorteknologi. Vi ser frem til å samarbeide med Pratt & Whitney Canada og myndigheter i Canada for å videreutvikle nye og klimavennlige fly med stort potensial for mer bærekraftig luftfart».

Planen er at den nye teknologien skal være skalerbar for bruk på større Dash 8-flymodeller, som Dash-8 300 og Q400.

Oppdatert 
30.4.2023 21:16
 Artikler om 
Luftfart

Flere artikler om 

Luftfart

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.