W

iderøe har innledet samarbeid med Rolls-Royce om å utvikle motorer til P-Volt fra italienske Tecnam.

Tecnam P-Volt er en helelektrisk mini-airliner for 9 passasjerer. Konseptet omfatter cargo, medisinsk evakuering og spesialoppdrag. Flyet baseres på Tecnams P2012 Traveler, som har plass til 11 passasjerer.

«Rolls-Royce er forpliktet til å levere elektrifisering av fly og støtte avkarbonisering av luftfarten. Vi er glade for å samarbeide med alle partnerne som vil utvikle teknologier som gir nye framskritt i pendlermarkedet», sier Rob Watson, direktør for Rolls-Royce Electrical.

Cassio fra franske VoltAero har helelektrisk og hybridelektrisk fremdrift i tre varianter for regional transport. 4-seters Cassio 330 (330 kW) er helelektrisk og skal være på markedet fra 2022. 6-seters Cassio 480 (480 kW) og 10-seters Cassio 600 (600kW) er hybrid-elektriske for kort- og mellomregionale avstander, og skal etter planen kunne leveres henholdsvis fra 2023 og 2024. Maks hastighet for Cassio 600 er 200 kts.

«Norges store nettverk av kortebaneflyplasser er ideelt for nullutslippsfly. Dette flyet viser hvor raskt ny teknologi kan bli utviklet, og at Widerøe er på rett spor med ambisjonen om å fly fossilfritt rundt 2026», sier CEO i Widerøe, Stein Nilsen, til Simple Flying.

Tecnam P-Volt er en helelektrisk mini-airliner for 9 passasjerer. Konseptet omfatter cargo, medisinsk evakuering og spesialoppdrag.

«Rolls-Royce er forpliktet til å levere elektrifisering av fly og støtte avkarbonisering av luftfarten. Vi er glade for å samarbeide med alle partnerne som vil utvikle teknologier som gir nye framskritt i pendlermarkedet», sier Rob Watson, direktør for Rolls-Royce Electrical.

Elflyet P-Volt baserer seg på Tecnam P2012. Widerøe håper at en elektrisk versjon har en rekkevidde som vil dekke hovedparten av kortbanenettet.

Rolls-Royce og Tecnam lanserte planene om helelektriske P-Volt i oktober 2020. Målet er å starte passasjerflyvninger i 2026.

– Vi vet at dette tar tid, men vi må være klare. Skal vi rekke dette innen 2026 er det ikke mer enn tiden og veien, forteller direktør for strategisk utvikling i Widerøe, Andreas Kollbye Aks, til E24.

Utviklingen går raskt

– Det norske kortbanenettet egner seg svært godt for elektrifisering, og dette flyet viser at utviklingen går raskt. Et 9-seters fly er en viktig milepæl på veien mot utslippsfrie kortbaneflyginger, fordi det for første gang gir muligheten til å teste ut kommersiell drift av nullutslippsfly, sier Widerøe-sjef Stein Nilsen til E-24.

«Rolls-Royce er forpliktet til å levere elektrifisering av fly og støtte avkarbonisering av luftfarten. Vi er glade for å samarbeide med alle partnerne som vil utvikle teknologier som gir nye framskritt i pendlermarkedet», sier Rob Watson, direktør for Rolls-Royce Electrical.

– Med denne utviklingen posisjonerer vi Norge og Widerøe først i køen for nullutslipps fly. Det er fortsatt behov for betydelig utvikling før man er i mål og norske ingeniører bidrar nå til at vi får nye løsninger klare i 2026, sier sjefen for Rolls-Royce E Norge, Sigurd Øvrebø, til E24.

«Rolls-Royce er forpliktet til å levere elektrifisering av fly og støtte avkarbonisering av luftfarten. Vi er glade for å samarbeide med alle partnerne som vil utvikle teknologier som gir nye framskritt i pendlermarkedet», sier Rob Watson, direktør for Rolls-Royce Electrical.

«Tecnam er stolte over å kunngjøre P-Volt-design og utvikling. Vi må alle forplikte oss til systemer som bidrar til avkarbonisering. Ved å kombinere effektivitet og fornybar energi i det futuristiske fremdriftssystemet, vil vi ikke bare redusere kostnadene, men også bidra til en grønnere framtid til vår lidenskap for å fly», uttaler Paolo Pascale Langer, CEO i Tecnam.

Cassio fra franske VoltAero kommer i tre versjoner; 4-seters i 2022, 6-seters i 2023 og 10-seters i 2024.

Cassio fra franske VoltAero i tre versjoner

Cassio fra franske VoltAero er en konkurrent til P-Volt og har helelektrisk og hybridelektrisk fremdrift i tre varianter for regional transport.

4-seters Cassio 330 (330 kW) er helelektrisk og skal være på markedet fra 2022. 6-seters Cassio 480 (480 kW) og 10-seters Cassio 600 (600kW) er hybrid-elektriske for kort- og mellomregionale avstander, og skal etter planen kunne leveres henholdsvis fra 2023 og 2024. Maks hastighet for Cassio 600 er 200 kts.

Oppdatert 
30.4.2023 21:16
 Artikler om 
Luftfart

Flere artikler om 

Luftfart

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.