U

PS (United Parcel Service) har bestilt inntil 150 Alia (eVTOL) fra Beta Technologies til bruk i tidssensitive transporter med takeoff (liftoff) og landing ved UPSs anlegg. For UPS er det et springbrett til flere typer fraktflygninger. Det første flyet forventes å bli levert til UPS i 2024. 

Det første flyet forventes å bli levert til UPS i 2024

UPS har en voksende flåte med elektrifiserte løsninger og planlegger å lade maskinene til luft og bakke på sine lasteanlegg. Et av bruksområdene er organtransplantasjonsoppdrag fra sykehus til sykehus.

I april signerte Blade Urban Air Mobility en avtale om å kjøpe fem Alia eVTOL -fly med opsjon på å kjøpe 15 til. Foto Beta Technologies

I april signerte Blade Urban Air Mobility en avtale om å kjøpe fem Alia eVTOL -fly med opsjon på å kjøpe 15 til. Blade har rundt 200 000 kunder og fraktet 40 000 passasjerer med helikoptre i 2019. Leveransene til Blade er planlagt fra 2024 med start på operasjoner i 2025.

Arbeid på den første prototypen av Alia som gjennomførte testflygning 9. november 2020. Foto: Beta Technologies

Elektrisk vertikalstart og -landing

På grunn av støy fra helikoptre er Blade i dag flere steder begrenset til å fly inn og ut av flyplasser. Dette vil endres med støysvake Alia i porteføljen. Blade ser fram til å bygge ut landingsplattinger og ny infrastruktur i områder hvor operasjoner med helikoptre i dag ikke er mulig.

Alia-250 er klassifisert som eVTOL, med elektrisk vertikalstart og -landing for transport av passasjerer eller cargo. Selskapet planlegger å utvikle et større maskin for opptil 5 passasjerer og en pilot.

Alia har fire rotorer montert på to bommer foruten en skyvepropell helt bakerst på flykroppen. Løfterotorene stoppes og legger seg inntil bommene etter takeoff. Maskinen har fem elektriske motorer og en rekkevidde på 400 km med to personer og last.

Alia har fire løfterotorer og en pushpropell i bakenden av eVTOL-maskinen. Foto: Beta Technologies
V-hale og buede vinger

Alia er designet med en v-hale, buede vinger og buede, koniske vingespisser. Lengden og formen på vingen med v-halen er designet for både å redusere luftmotstanden og gjøre flyet mer stabilt ved lave hastigheter.

Utdanning på Alia-simulatoren med Avidyne Avionics hos Beta Technologies i South Burlington, Vermont i USA. Foto: Beta Technologies

Beta Technologies utvikler egne elektriske motorer

Beta Technologies kjøper inn battericeller fra eksterne leverandører og utvikler egne elektriske motorer som blir tilpasset flyet. Ladetiden er en time. Alfa-protofypen ble testfløyet 9. november 2020.

Nettverk av ladesystemer som gjør det mulig å lade eVTOL og bakkebaserte elektriske kjøretøy trygt, raskt og effektivt, ifølge Beta Tehnologies. Nettverket med adepunkter for Electric Vertical Aircraft (EVA) strekker seg fra Maine/New York langs østkysten av USA til Florida og vestover til Texas. Illustrasjon: Beta Technologies

Selskapet har de siste tre årene utviklet en hurtigladestasjon for eVTOL-farkoster. Landingsplattingen kan tas i bruk av de fleste eVTOL-fly, helikoptre eller fraktdroner. 

Landingsplattingen på stasjonen til Beta Technologies. Stasjonen har flere funksjoner og kan enkelt demonteres og transporteres. Foto: Beta Technologies

Stasjonene utgjør en landingsplatting som er plassert i overkant av fraktcontainere som enkelt kan transporteres med skip, tog eller trailere. Containerne kan eksempelvis inneholde oppholdsrom for mannskapet med losji og soverom. Stasjonen kan også brukes til lagring av last eller utstyr til reparasjoner og vedlikehold, opplyser Beta Technologies.

Stasjonen til Beta Technologies sett fra siden, med landingsplattingen midt over flere containere. Foto: Beta Technologies
Oppdatert 
30.4.2023 21:16
 Artikler om 
Vertikal

Flere artikler om 

Vertikal

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.