PS (United Parcel Service) har bestilt inntil 150 Alia (eVTOL) fra Beta Technologies til bruk i tidssensitive transporter med takeoff (liftoff) og landing ved UPSs anlegg. For UPS er det et springbrett til flere typer fraktflygninger. Det første flyet forventes å bli levert til UPS i 2024.
Det første flyet forventes å bli levert til UPS i 2024
UPS har en voksende flåte med elektrifiserte løsninger og planlegger å lade maskinene til luft og bakke på sine lasteanlegg. Et av bruksområdene er organtransplantasjonsoppdrag fra sykehus til sykehus.
I april signerte Blade Urban Air Mobility en avtale om å kjøpe fem Alia eVTOL -fly med opsjon på å kjøpe 15 til. Blade har rundt 200 000 kunder og fraktet 40 000 passasjerer med helikoptre i 2019. Leveransene til Blade er planlagt fra 2024 med start på operasjoner i 2025.
Elektrisk vertikalstart og -landing
På grunn av støy fra helikoptre er Blade i dag flere steder begrenset til å fly inn og ut av flyplasser. Dette vil endres med støysvake Alia i porteføljen. Blade ser fram til å bygge ut landingsplattinger og ny infrastruktur i områder hvor operasjoner med helikoptre i dag ikke er mulig.
Alia-250 er klassifisert som eVTOL, med elektrisk vertikalstart og -landing for transport av passasjerer eller cargo. Selskapet planlegger å utvikle et større maskin for opptil 5 passasjerer og en pilot.
Alia har fire rotorer montert på to bommer foruten en skyvepropell helt bakerst på flykroppen. Løfterotorene stoppes og legger seg inntil bommene etter takeoff. Maskinen har fem elektriske motorer og en rekkevidde på 400 km med to personer og last.
V-hale og buede vinger
Alia er designet med en v-hale, buede vinger og buede, koniske vingespisser. Lengden og formen på vingen med v-halen er designet for både å redusere luftmotstanden og gjøre flyet mer stabilt ved lave hastigheter.
Beta Technologies utvikler egne elektriske motorer
Beta Technologies kjøper inn battericeller fra eksterne leverandører og utvikler egne elektriske motorer som blir tilpasset flyet. Ladetiden er en time. Alfa-protofypen ble testfløyet 9. november 2020.
Selskapet har de siste tre årene utviklet en hurtigladestasjon for eVTOL-farkoster. Landingsplattingen kan tas i bruk av de fleste eVTOL-fly, helikoptre eller fraktdroner.
Stasjonene utgjør en landingsplatting som er plassert i overkant av fraktcontainere som enkelt kan transporteres med skip, tog eller trailere. Containerne kan eksempelvis inneholde oppholdsrom for mannskapet med losji og soverom. Stasjonen kan også brukes til lagring av last eller utstyr til reparasjoner og vedlikehold, opplyser Beta Technologies.