ura Aero tar et kvantesprang inn i framtiden og innviet 22. mars 2021 et nytt produksjonsanlegg og samlebånd i HM7, den første hangaren til French Air Force. HM7-hangaren fra 1937 er bygget i hjertet av den første sivile flyplassen i Toulouse, historiske Toulouse-Francazal airport.
Den franske flyprodusenten lanserer Integral E, el-versjoner av «neste generasjons tosetere», akroskoleflyet Integral R og Integral S med nesehjul.
Den største nyheten under innvielsen er Aura Aeros planer om et 19-seters ‘Electric Regional Aircraft’
Den elektriske mini-airlineren vil ifølge selskapet gi nye muligheter for fossilfri og rimelig transport over korte avstander. Flymaskinen har seks motorer og utvikles med tanke på stor lastekapasitet. ERA skal etter planen være klart for første testflygninger i 2024 og får status ‘Enter Into Service’ (EIS) i 2026.
Utviklingen av ERA-flyet får støtte fra Occitanie-regionen i Frankrike med € 3–5 millioner i rammen av «Green Aircraft in Light Aviation». Aura Aero har som mål å bli en ledende flyprodusent i markedet for ‘low carbon’ regional lufttransport.
«Innovasjon, sporbarhet og respekt for miljøet»
Aura Aero har inngått et partnerskap med den franske batteriprodusenten Verkor, som ifølge CEO Jérémy Caussade er et selskap «basert på de samme verdiene som Aura Aero: innovasjon, sporbarhet og respekt for miljøet. Ved å samle teknologiene våre vil vi kunne starte industrialiseringen av våre elektriske flymaskiner, mens Verkor vil få tilgang til luftfartsmarkedet. Det er et vinn-vinn-partnerskap».
Utviklingen av ERA-flyet får støtte fra Occitanie-regionen i Frankrike med € 3–5 millioner i rammen av «Green Aircraft in Light Aviation»
Aura Aero vil utvide fra 50 til 80 ansatte innen utgangen av året, og er klar til å starte serieproduksjon av Integral R i løpet av 2021.
Integral R hadde ‘first flight’ 1. juli 2020, mens Integral S etter planen får første takeoff i sommer og elektriske Integral E i 2022.