ura Aero kan for første gang vise fram alle tre versjonene av Integral E, R og S når AERO 2024 i Friedrichshafen åpner dørene til sin 30. utgave i dag.
AERO 2024 er verdens største messe for allmennflysegmentet og varer til 20. april med utstillere fra 680 bedrifter og organisasjoner fra 36 land. For andre gang arrangeres AERO Hydrogen & Battery Summit 16. og 17. april, mens AERODrones skjer parallelt med resten av messen.
Integral fra Aura Aero er blant høydepunktene under AERO Friedrichshafen som hvert år besøkes av et stort antall norske piloter og andre flyinteresserte.
Det franske selskapet startet utviklingen av det toseters skoleflyet i 2018, som har en kombinasjon av designelementer fra Mudry Cap 10C, et side-by-side aerobatics treningsfly, og Mudry Cap 230 basert på Cap 21 fra Apex Aircraft.
19. februar inviterte Aura Aero til «Power On» av Integral E på Toulouse-Francazal-flyplassen i Toulouse, som er elektrisk versjon av Integral R for aerobatics (med halehjul) og Integral S for tradisjonell pilotopplæring (med nesehjul).
Både Integral R og S har tradisjonelle LYCOMING-motorer. Den hybrid-elektriske løsningen for Integral E tas videre til ERA (Electric Regional Aircraft), et 19-seters passasjer- og cargofly som ifølge Aura Aero er planlagt med en E.I.S. (Entry Into Service) rundt 2030.
Integral E vil bli en konkurrent til den helelektrisk drevne eDA40 fra kinesiskeide Diamond Aircraft Industries ved Wiener Neustadt i Østerrike, som også vises fram under AERO 2024.
eDA40 er en videreutvikling av velkjente DA40, en flytype som brukes flittig blant medlemmer i Oslo Flyklubb på Kjeller.
«Oppstarten av helelektriske Integral E, et toseters skolefly med side-by-side cockpit og motoren ENGINeUS fra SAFRAN, representerer en stor industriell milepæl for Aura Aero», sier Jérémy Caussade, president og medgründer av AURA AERO.
«Den første oppstart av INTEGRAL E representerer et veldig intenst øyeblikk i historien til AURA AERO, en historie som vi skriver hver dag, med teamene våre og med støtten av alle de som er ved siden av oss».
Det franske selskapet har i dag over 200 ansatte og er etter planen klar for de første testflygningene med Integral E.
«Jeg vil spesielt takke Occitanie-regionen, som var den første som trodde på oss og støttet INTEGRAL-prosjektet så tidlig som i 2019, og også INNOVACOM og BPI, samt alle våre investorer og venner, som hjalp til», forteller Jérémy Caussade.
Maksimal cruisehastighet og belastningsfaktoren på Integral E vil bli offentliggjort når flyet er nærmer seg sertifisering.
Jérémy Caussade opplyser til AIR24 at ladetiden for batteriene på Integral E-konfigurasjonene vil være 30 minutter for 1 times flygning ved EIS. Forbedring forventes med den fortløpende globale forbedringen av batterisystemer.
AERO 2024 har et omfattende konferanseprogram med over 270 foredrag, presentasjoner og paneldiskusjoner om de siste trendene og utviklingen i internasjonal luftfart og luftsport.