tore framskritt innen batteriteknologi kan gjøre elektriske fly kommersielt aktuelle innen tre år, hevder Elon Musk, CEO i Tesla og Xspace.
«Store framskritt innen batteriteknologi kan gjøre elektriske fly kommersielt aktuelle innen tre år»
Tesla-sjefen kom med uttalelsen i august 2020 like etter at elbilprodusenten publiserte en forskningsoppgave som beskriver enormt ytelsesforbedring av neste generasjons battericeller. Det innebærer to år kortere tid enn en spådom fra 2019 før kommersielle batterier oppnår en energitetthet på 400 Wh/kg, som anses nødvendig for flygning.
Tesla-sjefen kom med uttalelsen i august 2020 like etter at elbilprodusenten publiserte en forskningsoppgave som beskriver enormt ytelsesforbedring av neste generasjons battericeller. Det innebærer to år kortere tid enn en spådom fra 2019 før kommersielle batterier oppnår en energitetthet på 400Wh / kg, som anses nødvendig for flygning.
400 Wh/kg kan være en realitet innen 3-5 år
400 Wh/kg med utvidet antall sykluser, produsert i volum kan være en realitet innen tre til fire år, ifølge Musk. Til sammenligning har Teslas nyeste batterier, Panasonics ‘2170’ batterier som brukes i Model 3-biler, med maks energitetthet på rundt 260 Wh / kg.
Ifølge Roland Berger er det på verdensbasis over 200 selskaper som utvikler luftfartøyer med nullutslipp. Tesla er ikke på listen, men Musk har flere ganger uttalt interesse for utvikling av elfly.
Ifølge Roland Berger er det på verdensbasis over 200 selskaper som utvikler luftfartøyer med nullutslipp. Tesla er ikke på listen, men Musk har flere ganger uttalt interesse for utvikling av elfly.