A

lice fra israelsk-amerikanske Eviation ble vist fram i en redesignet konfigurasjon 1. juli 2021. Antall motorer er redusert fra tre til to og flyttet fra vingespisser til pylonfeste bakerst på flykroppen, tilsvarende som på McDonnell Douglas DC-9.

T-hale erstatter V-halen til helelektriske Alice fra Eviation, som planlegger første testflygning innen utgangen av 2021

To Magni650 EPU (Electronic Propulsion Unit) yter tilsammen 1 280 kW/1 740 PS. Propellmotorene leveres fra MagniX. Teknologien blir brukt med suksess på modifiserte DHC-2 Beaver til kanadiske Harbour Air.

«Vi endret fra V-hale til en T-hale for å optimalisere ytelse og gjøre det enkelt for piloter å konvertere og fly med flyet», opplyser selskapet.

Pendlerflyet Alice fra Eviation etter redesignet konfigurasjon, med T-hale og to pylonmontrete motorer bakerst. Illustrasjon: Eviation

Endret fra V-hale til T-hale

Alice utvikles som pendlerfly og luksuspreget flytaxi med plass til ni passasjerer og to piloter. Flyet har en rekkevidde på 1 046 km (815 km/440 NM + 45 minutters IFR reserve), som gjør at det passer rett inn i pendlermarkedet i USA som betjenes av en tilsvarende lette fly.

Designet bruker «for øyeblikket tilgjengelige battericeller og vi er ikke avhengig av framtidige løsninger», sier gründer og CEO i Eviation Aircraft, Omer Bar-Yohay.

Fra venstre styreleder i Eviation Aircraft og CEO i MagniX, Roei Ganzarski, CEO og co-funder i Eviation AIrcraft, Omer Bar-Yohay, og president i selskapet, Gregory Davis. Foto: Eviation

«Det er et stort skritt. Når du deg rundt innen elektrifisert luftfart, så ser du mye kul CGI-grafikk og mange ordrer, men du ser faktisk ikke et fly», sier styreleder Roei Ganzarski og legger til:

«Men dette er ekte. Det bygges i hangarene våre, og vi skal fly det».

Alice har et luksuspreget interiør i commuter-utgaven. Illustrasjon: Eviation

Utviklingen av flyet er blitt forsinket omtrent et år på grunn av coronapandemien. Selskapet har flyttet nylig basen fra Israel til Arlington flyplass i Seattle-området for å utbytte områdets ekspertise på luftfart og opplyste i 2019 at de har mer enn 150 bestillinger på pendlerflyet.

«Vi sliter alle med transport. I dag, hvis vi ønsker å reise 800 kilometer og det mangler togforbindelse til destinasjonen, så sitter vi ofte fast i bilene våre i mange timer. Vi vil endre alt det», sier Omer Bar-Yohay.

Han ønsker å tilby en bedre regional reiseopplevelse, med flyreiser fra din lokale flyplass til prisen for en togbillett.

Løsningen til Omer Bar-Yohay er Alice, en 100% elektrisk mini-airliner med marsjfart på mer enn 240 knop (ca 444 km/t) og plass til 9 passasjerer.

«Elektriske motorer gir høyere effektivitet og lavere vedlikeholdskostnader. De reduserer kostnadene for flyging med inntil 90%», opplyser Bar-Yohay.

«Elektrifisering gjør oss ikke bare miljøvennlige; det gjør det mulig for alle å fly regionale avstander til rimelige priser».

I siste uke av juni startet Eviation å montere den første produksjonsutgaven av Alice i hangarene på Arlington flyplass i staten Washington. Foto: Eviation

Listen med leverandører til Alice inkluderer Honeywell med Fly-By-Wire kontrollsystem, elmotorer fra MagniX og GKN-armen til Melrose, som i juni leverte de første fullintegrerte ving-, empennage- (hale) og elektriske systemene til flyet fra produksjonsanlegget i Bristol i Storbritannia.

Planen til startupselskapet Eviation er å fullføre FAA-typesertifisering og markedslansering i 2024.

Oppdatert 
30.4.2023 21:16
 Artikler om 
Innovasjon

Flere artikler om 

Innovasjon

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.