et grønne skiftet i transportsektoren skjer i samarbeid med blant andre Northvolt, EIT InnoEnergy, Skellefteå Kraft og Skellefteå Science City, som også deltar i FAIR -prosjektet og Green Airport -prosjektet.
Ny ladestasjon ble nylig innviet på Skellefteå av Robert Lindberg, flyplassjef ved Skellefteå Airport Han opplyser at flyplassen satser stort på framtidens flysystemer. Planen er at Skellefteå skal bli et nav for utviklingen.
Lufthavnen i Skellefteå har stort fokus på utvikling av elektrifisert og hybridelektrisk luftfart med bruk av hydrogen og fossilfritt flydrivstoff.
I prosjektet inngår forskning og planlegging av ny infrastruktur, luftromspørsmål, tillatelser og markedstilpasning.
De aller første testrutene med elfly i Norden vil bane vei for økt kommersiell trafikk med eVTOL i Västerbotten, Sverige og Norden.
Et interessant og viktig transportmiddel
«Med lave driftskostnader og et begrenset behov for infrastruktur på bakken, ser vi på dette som et interessant og viktig transportmiddel for framtidige regionale reiser i tynt befolkede områder», sier Robert Lindberg, administrerende direktør i Skellefteå lufthavn til Urban Air Mobility News.
«Om få år vil det bli en grønn, praktisk og effektiv transportløsning til og fra flyplassen. Dette er det første trinnet til å komme i gang med kommersiell trafikk så tidlig som mulig».
Skellefteå lufthavn har sikret seg en av Sveriges kraftigste strømforsyninger for å være godt forberedt til elektrifisert luftfart. Potensialet for elfly og eVTOL er stort. Prosjektpartnere bak en planlagt testrute mellom flyplassen og batterifabrikken til Northvolt er Skellefteå lufthavn, Skellefteå Kraft, Luleå teknologiske universitet, Northvolt, Jonair og ACR.
Et bredt spekter av kunnskap og erfaring
«Vi har satt sammen en gruppe som vil bidra med et bredt spekter av kunnskap og erfaring. Når alt ligger til rette, er målet vårt at operatører av eVTOL-flymaskiner skal bruke ruten. Testing og utvikling av flysystemer i kaldt klima og mørke er forutsetninger for å få luftfartøyene sertifisert», forteller Robert Lindberg, før han legger til: «Dette, sammen med kompetansen om elektrifisering i regionen, skaper unike forhold».